Skriv ut
Dela

Säkra meddelanden – vad är det?

Lidingö stad kan med tjänsten Säkra meddelanden kommunicera digitalt på ett säkert sätt. Tjänsten är ett komplement till traditionell e-post och post. Via Säkra meddelanden kan staden skicka känslig eller sekretessklassad information som rätt mottagare kan ta del av.

En avisering skickas till mottagarens e-post om att de har fått ett meddelande via Säkra meddelanden.

Tjänsten fungerar på liknande sätt som Mina meddelanden och andra offentliga tjänster som till exempel Mina sidor på 1177.se, skillnaden är att alla meddelanden initieras från Lidingö stad.

Hur fungerar det?

För att kunna ta emot ett meddelande behöver du en e-postadress och en e-legitimation (BankID eller Mobilt BankID). Har du inte en e-legitimation skaffar du det via din bank. Läs mer om e-legitimation: http://www.e-legitimation.selänk till annan webbplats

För att kunna skicka en avisering till dig om att du har fått ett Säkert meddelande behöver vi din e-postadress. Personnumret används för att säkerställa din identitet.

I mejlet hänvisas du till en inloggningsportal där du identifierar dig med din e-legitimation.

Ditt meddelande kan läsas från dator, läsplatta och på mobil. Du har möjlighet att besvara meddelandet och att spara ner det till din egen enhet. Efter 30 dagar tas meddelandet bort.

Behöver du support?

Här kan du läsa mer om hur du testar din e-legitimation

Kontakta den handläggare på Lidingö stad som har skickat meddelandet till dig.

Till toppen av sidan