Skriv ut
Dela

Klagomål på förskola och skola

Om du är missnöjd över någonting i Lidingös kommunala förskolor och skolor kan du lämna ett klagomål.

Klagomål ger oss möjlighet att rätta till eventuella brister i verksamheten. Det är ett viktigt led i stadens dialog med medborgarna och i arbetet med att utveckla utbildningens kvalitet i staden.

Gäller det en fristående verksamhet ska du vända dig direkt till verksamheten med ditt klagomål.

I första hand: kontakta den verksamhet som klagomålet gäller

Om du vill lämna ett klagomål ska du i första hand vända dig till rektorn för den skola eller förskolechefen för den förskola som klagomålet berör. Då har verksamheten möjlighet att åtgärda eventuella brister.

I andra hand: kontakta verksamhetschef för förskola eller skola

Är du inte nöjd med det svar du fått från förskolan eller skolan kan du kontakta verksamhetschefen för kommunala förskolor eller verksamhetschefen för kommunala grundskolor.  

I tredje hand: lämna klagomålet till utbildningsförvaltningen

Om du fortfarande inte känner dig nöjd kan du lämna ett klagomål till utbildningsförvaltningen i Lidingö stad, som är huvudman för de kommunala verksamheterna.

Så här lämnar du ett klagomål

Mejla utbildningsforvaltningen@lidingo.se. Ange alltid ordet "klagomål" i ämnesraden.

Ditt klagomål bör innehålla:

  • Namn och kontaktuppgifter
  • Uppgifter om vilken skola eller förskola klagomålet gäller
  • Beskrivning av klagomålet.

Du har rätt att vara anonym, men vi kan då av förklarliga skäl inte återkoppla hanteringen av klagomålet till dig.

Klagomålet blir en allmän handling

Klagomålet registreras och blir en allmän handling när det kommer in till förvaltningen. Det betyder att handlingen kan bli tillgänglig för allmänhet och media.

I undantagsfall kan uppgifter i en allmän handling sekretessbeläggas, till exempel om innehållet är kränkande för en enskild. Utbildningschefen fattar beslut om att lämna ut allmän handling. 

Så här handläggs ditt klagomål

Du kommer informeras om hur utbildningsförvaltningen handlägger ditt klagomål, under förutsättning att du önskar bli kontaktad och har lämnat kontaktuppgifter.

Du kan läsa mer i "Rutiner för utbildningsförvaltningens handläggning av klagomål."

 

Kontakt

Har du frågor, synpunkter eller vill komma i kontakt?
Kontakta oss via webbenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lärande- och kulturförvaltningen
Kundtjänst
Tel: 08-731 30 20
Vardagar 08:30-16.00
E-tjänster och blanketterlänk till annan webbplats

Mer information

Hur kan vi förbättra den? Hur kan vi förbättra den?
Tack för ditt svar!
0 av 8 gillar detta
Till toppen av sidan