Ekonomi och socialbidrag
Har du hamnat i en situation där du har svårt att klara din ekonomi? Då kan vår budget- och skuld-rådgivare ge dig gratis råd om din ekonomi. Du kan även ha rätt till socialbidrag, eller "ekonomiskt bistånd" som det också heter.
Du kan få hjälp av nybesöks-jouren
Kontakta nybesöksjouren om du vill prata med någon om din ekonomi. Nybesöksjouren är öppen på vardagar mellan klockan 10 och 11. När du pratar med nybesöksjouren kan en socialsekreterare avgöra om du kan få socialbidrag.
Det här gäller om du är arbetslös Om du är arbetslös måste du vara anmäld på arbetsförmedlingen för att kunna få socialbidrag. På arbetsförmedlingen måste du
- aktivt söka arbeten
- ta arbeten som arbetsförmedlingen ger dig
- göra arbets-praktik om arbetsförmedlingen säger att du ska göra det.
Det här gäller om du blir sjukskriven
Om du är inte kan söka arbete på grund av att du är sjuk, så måste en läkare sjukskriva dig för att du ska kunna få socialbidrag. Läkaren kan sjukskriva dig på heltid eller deltid.
Räkna själv ut om du kan få socialbidrag
Vi grundarvåra beslut om socialbidrag på individuella bedömningar. Vi kan bara fatta beslut efter att du har pratat med en socialsekreterare.
Du kan själv räkna ut om du kan ha rätt till socialbidrag. Vår räknare grundar sig på riksnormen för socialbidrag. Men för att veta säkert om du har rätt till socialbidrag måste du prata med en socialsekreterare.
Dödsfall i familjen
När någon i din familj dör måste du göra en bouppteckning inom tre månader, och skicka den till Skatteverket. Det betyder att man gör en lista över allt som personen ägde och alla skulder som personen hade. Begravningsbyråer, banker och advokatbyråer kan hjälpa dig att göra en bouppteckning.