Enklare att ansöka om serviceinsatser
Lidingö stad inför förenklad handläggning vid ansökan om vissa serviceinsatser. Detta för personer som är 80 år eller äldre och folkbokförda på Lidingö.

– Genom förenklad handläggning får äldre personer ett ökat självbestämmande och än mer delaktighet. De får större möjlighet att påverka hur och när insatserna praktiskt ska genomföras, säger Stefan Heinebäck, chef för omsorgs- och socialförvaltningen.
Vissa insatser
Förenklad handläggning gäller för vissa serviceinsatser. Dessa är trygghetslarm, leverans av matlådor och service i form av städning, tvätt och inköp till en omfattning av sex timmar per månad och hushåll.
– Det här är en positiv förändring för våra årsrika invånare. De behöver inte träffa någon biståndshandläggare utan kan enkelt själva ansöka och få dessa serviceinsatser, säger Peter Lönnqvist, M, ordförande i omsorgs- och socialnämnden.
De som behöver insatser utöver det som staden erbjuder genom förenklad ansökan, behöver däremot göra en ansökan till biståndshandläggare som gör en utredning av behoven.
Den förenklade handläggningen gäller från och med den 1 september.
Olika sätt att ansöka
Ansökan om serviceinsatser med förenklad handläggning görs via den blankett som finns på stadens webbplats eller via stadens e-tjänst. Vid eventuella frågor eller hjälp med ansökan kan stadens kundcenter hjälpa till med vidare kontakt till en biståndshandläggare.