Skriv ut
Dela

Support Vklass - skola

Vklass är de kommunala grundskolornas och gymnasiets lärplattform för kommunikation.

Support

För hjälp med de olika funktionerna i Vklass finns flera resurser för dig som vårdnadshavare.

Inloggning - Vklass på webben

Du som vårdnadshavare loggar in via Skolwebben med Mobilt BankID eller annan e-legitimation.
OBS! Du kan inte logga in med användarnamn/lösenord på webben.

Om du har problem att logga in:

  • töm din webbläsares cache eller pröva med en annan webbläsare
  • pröva med en annan dator/surfplatta

Om du har fortsatt problem med inloggningen gör du en felanmälan.

Inloggning - Vklass app

Om du är helt ny användare eller glömt lösenordet går du till https://www.vklass.se/ForgotPassword.aspxlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och följer instruktionerna.

Det utskickade lösenordet måste verifieras på webben innan det fungerar. Det ser ut så här:

Hämta nytt lösenord för Vklass

Du kan ändra både användarnamn och lösenord i appen via "Inställningar" (uppe i högra hörnet).

Du kan också logga in i appen med Mobilt BankID. Välj "Logga in med SSO". I nästa steg väljer du "Lidingö stad" och "Lidingö e-login för vårdnadshavare".

Problem med Vklass app

Om du har problem med Vklass app, pröva nedanstående åtgärder i turordning innan du felanmäler via formuläret nedan:

1. Kolla alltid att du har den nyaste versionen av appen.

2. Stäng av mobilen helt och starta den igen.

3. iPhone: Avinstallera appen. Stäng av mobilen helt och starta den igen. Installera appen på nytt.
Android: Gå in på Inställningar, Appar, Vklass, Rensa data/cache. Om inte det fungerar, ta bort appen och installera den igen.

Har du fortfarande problem, gör en felanmälan nedan.

Frågor om frånvaro och schema - kontakta skolan

Om ditt barn felaktigt har fått "Ogiltig frånvaro" registrerad i Vklass kontaktar du ditt barns skola för att justera. Du kan inte använda formuläret nedan för denna felanmälan. 

Har du andra frågor som direkt rör eleven, till exempel schema eller elevens inloggning, ska du också vända dig till skolan.

Länkar till alla grundskolor

Jag får inte e-post från skolan

Skolorna använder Vklass för att skicka ut information till vårdnadshavare. Om du inte fått e-post från skolan, kontrollera om meddelandet kan ha hamnat i din skräppost. I sådana fall måste du i ditt e-postprogram ange att e-post från Vklass inte är skräppost.

Om du inte skulle hitta meddelandet i skräpposten gör du en 
felanmälan nedan.

Varför ser jag inte kontaktuppgifter till andra vårdnadshavare i Vklass?

Varje vårdnadshavare måste aktivt godkänna att deras kontaktuppgifter visas för andra vårdnadshavare. Det gör du under Inställningar, både på webben och i appen. Det är förinställt är att kontaktuppgifter inte ska visas för andra vårdnadshavare.

Anmäl ett ärende

Om Vklass visar felaktiga eller ofullständiga uppgifter om dig eller ditt barn ber vi dig beskriva felet i formuläret nedan och skicka in det till oss.
Om ditt barn har problem med inloggning i Vklass gör du ingen felanmälan här utan kontaktar skolan direkt.






F. Felet gäller: *
Multiple selection



Till toppen av sidan