Huvudinnehållet startar här
96 procent niondeklassare behöriga till gymnasiet
Lidingös skolor fortsätter att leverera starka resultat. Enligt Skolverkets senaste statistik är 96 procent av eleverna som gick ut nian i våras behöriga till gymnasiets yrkesprogram – en ökning från föregående år. Det placerar Lidingö på tredje plats i landet bland kommunala skolor, efter Danderyd och Lomma.

Ledningsgruppen från Källängens skola från vänster: Anna Svahnström, biträdande rektor, Anna-Lena Bergman, rektor, Mathias Svensson, biträdande rektor och Mimmi Garmager, biträdande rektor.
På Källängens skola, en av kommunens största högstadieskolor, märks framgången tydligt, med höga meritvärden, låg läraromsättning och en stark kultur av engagemang och samarbete. Skolan har under flera år arbetat långsiktigt med att kombinera trygghet, tillgänglig undervisning och höga förväntningar.
– Vi har engagerade och kompetenta lärare, ambitiösa elever och vårdnadshavare som stöttar sina barns lärande. Tillsammans skapar vi en miljö där det är naturligt att vilja göra sitt bästa, säger Anna-Lena Bergman, rektor på Källängens skola.
En framgångsfaktor är skolans arbete med universell design för lärande (UDL), som säkerställer att alla elever får rätt förutsättningar att lyckas. Kollegiala samtal och lektionsbesök är en naturlig del av skolans kultur, där lärarna ständigt utvecklar undervisningen tillsammans. Den låga läraromsättningen skapar trygghet och stabilitet.
Skolan arbetar också med elevaktiva samtal, där eleverna själva sätter mål och reflekterar kring sin utveckling.
– Trygghet är grunden för allt lärande. När elever känner sig trygga vågar de också utmana sig själva och nå längre, säger Anna-Lena Bergman.
En gemensam framgång
Lidingös skolor står starka tack vare kompetenta lärare, motiverade elever och engagerade vårdnadshavare. Samarbetet mellan hem och skola är centralt, redan vid skolstart hålls välkomstsamtal mellan vårdnadshavare, mentorer och elevhälsa för att bygga förtroende och förstå varje elevs behov. Samtidigt arbetar Källängens skola främjande mot stress, med fokus på positiva tankar kring prestationer och balans mellan krav och välmående.
Meritvärdet för Lidingös kommunala skolor har ökat från 266,2 till 266,4 poäng. Flickorna i Lidingö har det tredje högsta meritvärdet i landet, och pojkarna ligger på femte plats.
Bodals skola – en plats där alla elever kan växa
Trots att Bodals skola har ett något lägre meritvärde jämfört med genomsnittet, lämnar många elever skolan med mycket höga betyg. Elever med kort skolgång i Sverige får rätt insatser och stöd för att komma vidare i sina studier, och alla elever har möjlighet att utvecklas på sina villkor. Skolans fokus på helhet och välmående, tillsammans med nytänkande insatser som frukostservering, bidrar till både god närvaro och koncentration
Bodals skola är en dynamisk och inkluderande skola som möter elever med varierad skolbakgrund. För att ge varje elev de bästa förutsättningarna har skolan en utökad elevhälsa, fler speciallärare för riktat stöd och lärare i svenska som andraspråk. Skolan har även flerspråkiga lärare som kan stödja vårdnadshavare som inte är insatta i det svenska skolsystemet.
Bodals skola präglas av engagerade pedagoger, stark elevhälsa och en kultur av utveckling och omtanke – en skola där alla elever kan lyckas, känna stolthet över sina prestationer och få stöd utifrån sina unika behov.