Huvudinnehållet startar här
Unga företagare prisades på entreprenörsmässan
Hersby gymnasiums årliga entreprenörsmässa med elever i Ung företagsamhet har gått av stapeln. Ett gäng UF-företagare har utmärkt sig lite extra - och prisats på mässan. Här är vinnarna.

Nova Afsenius, Vilda Falk, Clara Jansson, Alice Leander, Tove Söderbergs företag Happy Tote UF belönades med Bästa pitch Draknästet.
Mässan i Lidingö stadshus entréhall invigdes av kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors (M) som framhöll vikten av entreprenörskap och att elever som drivit UF-företag faktiskt blir chefer i högre utsträckning än andra och får högre lön (enligt undersökningar gjorda på uppdrag av Ung Företagsamhet).
Mässan var välbesökt och många passade på att köpa julklappar. Flera av produkterna byggde på hållbarhet och hade tillverkats av eleverna själva, bland annat bivaxdukar (Bivaxduken UF), glas och vaser gjorda av återvunna flaskor (Copa UF) och ljuslyktor gjorda av både återvunna glasbehållare och stearinljus (Rebright UF).
Prisutdelning i sex kategorier
På kvällen var det dags för prisutdelning. Suzanne Liljegren (L), ordförande i utbildningsnämnden på Lidingö presenterade prisutdelarna. Malin Rosenqvist, näringslivschef på Lidingö stad delade ut tre priser utsedda av Hersbys egen näringslivsjury bestående av Matias Palm-Jensen (juryordförande), Maria Hall-Person och Malin Rosenqvist.
Juryn hade läst UF-företagens affärsplaner och därefter utsett vinnare i kategorierna Bästa affärsidé, Bästa affärsmodell och Bästa hållbarhet. Hemliga monterbedömare på plats valde också ut ett UF-företag för Bästa monter.
Därefter delade Anders Öberg från Rotary Lidingö Milles ut tre priser för bästa pitch på draknästet som hölls i oktober. Att vinna något av dessa priser är en stor ära för Hersbys elever.
Årets vinnande UF-företag 2023
Bästa Affärsidé: ClearNotes UF
Medlemmar: Emily Yao, Axel Wergens Hellbom, Carl-Emil Strand, Sixten Karlsson Ståhlgren
Produkt: Post-it notes gjorda av genomskinlig plast istället för papper för att studenter ska kunna skriva anteckningar i läroböcker utan att förstöra själva boken. Produkten är aktuell på sociala medier men saknades på den svenska marknaden.
Juryns motivering: “För en enkel plastfilm som räddar böcker. Att ha örat mot marken och vara först på marknaden gör att ni kan uträtta stordåd.”
Bästa Hållbarhet: Bivaxduken UF
Medlemmar: Isaac Winitsky, Ebba-Lova Ihrsen, Edward Ekelund, Gustav Hellekant
Juryns motivering: “Hur svårt ska det vara? Plasten dödar. Ett alltigenom hållbart företagande som bjuder med dig att förändra invanda beteenden. För en egenproducerad produkt som förtjänar respekt i var mans hem.”
Bästa Affärsmodell: Copa UF
Medlemmar: Ludvig Malmfors, Didrik Rodny, Leo Shay, Ludvig von Sydow
Produkt: Glas, vaser och olivoljeflaskor i snygg design gjorda av återvunna flaskor.
Juryns motivering: “Det är svårt att hålla tillbaka och inte falla för yta, men här sätts ödmjuka mål och passionen för produktionen känns genom pappret. Ytan visar sig vara välskriven och genomarbetad så vad är det för fel på att vara snygg? Så vi höjer vårt glas för bästa affärsmodell, Copa UF.”
Bästa Monter: Rumble UF
Medlemmar: Hugo Brattlöf, Olivia Hultkrantz, Wilhelm Lien, Lova Lundgren, Jakob Winther
Produkt: Ett sällskapsspel som bidrar till en god stund med vänner och familj. Spelet består av utmaningar och frågor indelade i fyra kategorier.
Juryns motivering: En unik produkt med en härlig story som lyfts fram i montern med gemensam kraft och positivitet. Ett gäng som har hittat ett sätt som alla som vill lära känna varandra lite bättre kan använda sig av. Enhetligt klädda med monter och förpackning med samma himmelsblå feeling.
Bästa Pitch Draknäste 1: ClearNotes UF
Medlemmar: Emily Yao, Axel Wergens Hellbom, Carl-Emil Strand, Sixten Karlsson Ståhlgren
Produkt: Post-it notes gjorda av genomskinlig plast istället för papper för att studenter ska kunna skriva anteckningar i läroböcker utan att förstöra själva boken. Produkten är aktuell på sociala medier men saknades på den svenska marknaden.
Bästa pitch Draknäste 2: Happy Tote UF
Medlemmar: Nova Afsenius, Vilda Falk, Clara Jansson, Alice Leander, Tove Söderberg
Produkt: Ekologiska tygkassar som stödjer sjuka barn på Ronald McDonalds Hus i Huddinge. Alla kassar har en personlig målning av barnen själva som är tryckta på kassarna. Produkten riktar sig till alla som vill bidra till en förbättrad vardag för sjuka barn och till ett hjälpsammare samhälle.
Bästa pitch Draknäste 3: VEND UF
Medlemmar: Axel Bahrke, Nils Barvér, Malte Petré, Arvid Sjödin
Produkt: En varuautomat i Hersby Gymnasiums F-hus med dryck och förtäring.
Alla UF-företag från Hersby går att nå via Instagram.
Stort grattis till alla vinnare och tack till alla fantastiska elever som gjorde årets mässa till en succé!