Skriv ut
Dela

Svar på vanliga frågor om fritidshem

  • Hur ansöker jag om plats när någon i familjen har sekretsskyddade uppgifter?
    Gäller det en kommunal verksamhet ansöker du på en blankett som du får genom att kontakta utbildningsförvaltningen via skola@lidingo.se.Gäller det ansökan till en fristående verksamhet måste du kontakta aktuell verksamhet så de vet om att du söker plats.

  • Mitt barn börjar årskurs 4 i höst- ska vi säga upp platsen?
    Nej, ni behöver inte säga upp fritidshemplatsen. Den sägs upp automatiskt sista juni i årskurs 3.
  • Kan jag säga upp min plats inför sommaren och slippa avgiften?
    Du kan säga upp din plats inför sommaren men återupptar du platsen  efter sommaren, debiteras du som om platsen inte varit uppsagd. Lidingö stad debiterar tolv månader om året, vilket gäller även om du byter fritidshem och fritidsklubb under året.
  • Mitt barn har varit ledigt från fritids - behöver jag betala hela avgiften?
    Ja, ditt barn har fortfarande kvar sin plats på fritids och du betalar därför din avgift som vanligt.
  • Hur säger jag upp fritidshemsplatsen?
    Om du bara vill byta plats behöver du inte göra någon uppsägning, eftersom platsen sägs upp automatiskt när samtliga vårdnadshavare accepterar ett erbjudande om ny plats via Skolwebben.Ska du flytta från Lidingö gör du en uppsägning via Skolwebben. Samtliga vårdnadshavare måste bekräfta uppsägningen via Skolwebben för att uppsägningstiden ska börja räknas. Du betalar avgift under hela uppsägningstiden.Mer om uppsägningstid
  • Kan vi dela på fakturan?
    Om barnets vårdnadshavare inte bor tillsammans och barnet bor växelvis hos båda, kan vårdnadshavarna dela på avgiften. Ansök via e-tjänsten "delad faktura"E-tjänster och blanketter
  • Mitt barn har slutat i verksamheten - varför får jag ändå fakturor?
    Har samtliga vårdandshavare godkänt uppsägningen via Skolwebben? Samtliga vårdandshavare måste ha godkänt uppsägningen innevarande månad för att nästkommande månad ska räknas som uppsägningsmånad.SkolwebbenNär gjorde du uppsägningen? Uppsägningsmånaden är alltid hela nästkommande månad, det vill säga om samtliga vårdnadsahvare godkänt uppsägningen via Skolwebben i januari måste du betala för februari.
  • Kan jag ansöka om lägre avgift?
    Om hushållets totala inkomst efter skatt är lägre än 46 080 kronor per månad så har du eller ni rätt att få lägre avgift.Ansök via e-tjänsten "Reducering av avgift-ansökan".Bifoga underlag till ansökan till exempel lönespecifikation eller utbetalningsbesked från CSN eller Försäkringskassan.E-tjänster och blanketter. länk till annan webbplatsLäs mer om reducerad avgift
  • Jag saknar min faktura
    Använd förra månadens OCR-nummer om möjligt. Du kan också mejla till kundtjanst.larande.kultur@lidingo.se och be om en ny faktura. Ange kundnummer och vilken månad det gäller.
  • Varför får vi en faktura i juli?
    Lidingö stad fakturerar tolv månader om året. Det gäller även om barnet byter från en verksamhet till en annan under sommaren eller om barnet har ledigt.
  • Fakturan har fel belopp
    Tycker du att fakturan verkar felaktig kontakta oss via e-postadress kundtjanst.larande.kultur@lidingo.se så undersöker vi det så fort som möjligt.
  • Hur anmäler jag autogiro och e-faktura?
    Fakturan går även att få som e-faktura om du anmäler dig via din internetbank. Det går också att anmäla sig till autogiro via e-tjänsten "autogiro medgivande".
    E-tjänster och blanketter. länk till annan webbplats
  • Mitt barn började på fritids i slutet på månaden - ska vi betala hel avgift?
    Ja, avgiften faktureras för hel månad från och med den månad barnet börjar sin inskolning. Det betyder att du betalar för hel månad oavsett om barnet börjar den 5:e eller den 29:e i en månad.
Kontakt
Till toppen av sidan