Hela Lilla Lidingöbron är färdiggjuten
Lagom till jul har Lilla Lingöbrons allra sista brospann gjutits och bron är färdig i sin fulla längd. Nu ska även torgytan på bron och Torsviks landfäste färdigställas.
%20DJI_0376%20(006)%20620x348.jpg)
Det nygjutna, mittersta brospannet på spårbron skyddas med hjälp av presenningar. Foto: Bo Vading.
Måndagen den 19 december gjordes den allra sista gjutningen av ett brospann, då det tredje och mittersta spannet på spårbron gjöts. Gjutningen gick bra och kunde tack vare lite mildare väder göras i plusgrader i stället för i förra veckans stränga kyla. Även kantbalkar längs spårbrons kurva har gjutits i veckan. Men spårbron är inte helt klar än, efter årsskiftet monteras räcken och stolpar och sedan ska räls läggas.
Det som sedan återstår i brobygget är bland annat att bygga färdigt landfästet vid Torsvik, installera signalsystem och kontaktledningar samt att färdigställa torgytan närmast Lidingö, där ett podium håller på att växa fram.
—Brotorget ska utformas till en ljus och välkomnande plats, prytt av nyrenoverade Vindarnas tempel, säger Alexander Ahne, delprojektledare.
Det fina träräcket längs gång- och cykelbron har fått infälld belysning och de höga belysningsstolparna är täckta med blå plåtar med stadens vapen på. Räls är lagd hela vägen in mot Ropsten så att man kan se hur anslutningen till stationen blir. Så småningom ska Islinge hamnväg, som i dag används av byggtrafik, ställas i ordning.
Rivning av gamla bron 2023
Gamla Lidingöbron kommer att rivas under nästa år, efter att Lidingöbanan har flyttat över till den nya bron. I slutet av 2023 ska alla brospann och pålar har plockats bort. Det är ett arbete som måste ske med stor försiktighet, eftersom bron ligger inklämd 40 meter från den nya bron och 30 meter från vägbron.
—Den stora utmaningen nästa år blir att ta hand om det jättelika bågspannet, som är 140 meter långt och 30 meter högt, säger Alexander Ahne.
Men för att kunna färdigställa spårbrons kurva och landfästet i Torsvik, var det en förutsättning att riva Gamla Lidingöbrons gång- och cykelgren mot Islinge hamnväg redan under hösten. Samtidigt som den nya bron öppnade för gående och cyklister den 11 oktober stängdes den gamla bron för trafikanterna. Veckan därpå var hela brogrenen riven och nu har alltså även den tredje och sista brodelen kunnat gjutas och är så gott som klar.
Tågtrafik till sommaren
Nu dröjer det heller inte så länge förrän tåget kan börja trafikera Lilla Lidingöbron.
—Till sommaren räknar vi med att Lidingöbanan har flyttat över till den nya bron. Innan dess blir det ett uppehåll i tågtrafiken under några veckor, Lidingöbanan ersätts då med bussar, säger Jan Werner.
Julledigt
Det har varit en höst med ömsom regn, blåst, snö och kyla men de som arbetar på bron har oförtrutet jobbat på i alla väder. Med en färdiggjuten bro kan de känna sig riktigt nöjda med årets insats när de nu åker hem för en välförtjänt julledighet.
%20DSC_2340-gjutning-sista-brospannet-k%C3%B6pt-Bo-Vading-221222-620x414.jpg)
Gjutningen av Lilla Lidingöbrons sista brospann är snart avklarad och julledigheten hägrar. Foto: Bo Vading.