Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Fritidskurser KomTek

Den 8 december släppte vi anmälan till vårens kvällskurser. Anmälan görs på Studyalong.se.

Barn vid spelplan.

Våra kurser

Årskurs 1–3:

Börja på KomTek

Måndagar klockan 17.45–19.00, vecka 3–8, årskurs 1–3

I den här kursen får du möjlighet att testa det mesta som finns i vår verkstad genom kluriga små projekt som vi bygger tillsammans. Vi använder många olika verktyg och lär oss både vad de heter och hur de används. Tillsammans tränar vi på att använda och återvinna material på rätt sätt när vi bygger olika mekanismer.

Börja på KomTek

Tisdagar klockan 16.00–17.15, vecka 11–17(ej v.15), årskurs 1–3

I den här kursen får du möjlighet att testa det mesta som finns i vår verkstad genom kluriga små projekt som vi bygger tillsammans. Vi använder många olika verktyg och lär oss både vad de heter och hur de används. Tillsammans tränar vi på att använda och återvinna material på rätt sätt när vi bygger olika mekanismer.

Magiska monster

Tisdagar klockan 17.45–19.00, vecka 3–8, årskurs 1–3

I den här kursen skapar vi monster som genom enkel mekanik blir magiska! Du får undersöka hur vevaxlar bidrar till rörelser och hur ett monster kan balansera så länge som möjligt. Vi använder många olika verktyg och tekniker för att sammanfoga material till våra monster.

Lego WeDo 1

Tisdagar klockan 17.45–19.00, vecka 3–8, årskurs 1–3

Här bygger vi och skapar med Lego. Vi får legot att röra på sig med hjälp av motorer som styrs med det program vi har gjort på datorn. Vi använder rörelsesensorer och vippsensorer för att göra det ännu mer spännande.

Bygg ett minilandskap

Tisdagar klockan 17.45–19.00, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 1–3

På den här kursen har du möjlighet att skapa ett fantasifullt minilandskap. Vi designar, ritar, målar och bygger. Vi skapar saker med rörliga delar och med utgångspunkt i enkel mekanik. För det behöver vi borra, såga, fila, slipa, klippa, spika, skruva och limma med mera.

Nyfiken på programmering

Onsdagar klockan 16.00–17.15, vecka 3–8, årskurs 1–3

Här får du som är nyfiken ta de första stegen in i programmeringens värld. Du får lära dig hur du styr robotar med kommandon och får dem att ta sig från en punkt till en annan. Vi testar till exempel att programmera varandra runt i rummet och utforska spännande programmeringsappar.

Nyfiken på programmering

Tisdagar klockan 17.45–19.00, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 1–3

Här får du som är nyfiken ta de första stegen in i programmeringens värld. Du får lära dig hur du styr robotar med kommandon och får dem att ta sig från en punkt till en annan. Vi testar till exempel att programmera varandra runt i rummet och utforska spännande programmeringsappar.

Testa programmering

Onsdagar klockan 17.45–19.00, vecka 3–8, årskurs 1–3

På den här kursen har du möjlighet att experimentera med programmering. Du får testa att styra och programmera olika robotar, både verkliga och på iPads. Du får även chans att skapa din egna interaktiva berättelse med hjälp av programmering.

Fixa trixa

Onsdagar klockan 17.45–19.00, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 1–3

Vi skapar saker med rörliga delar. Utgångspunkten är enkel mekanik och olika material som fogas samman med olika tekniker. Du får undersöka hur till exempel friktion och tyngdpunkt kan påverka en rörelse och hur hävstången kan underlätta den. Du får trixa med verktyg och fixa ihop saker som rör sig på ett eller annat sätt.

Årskurs 2–4:

Bygga brädspel

Måndagar klockan 16.00–17.15, vecka 3–8, årskurs 2–4

På den här kursen har du möjlighet att bygga dina egna spännande brädspel! Du får reflektera över design och funktion och skapa spel som går att spela ensam eller tillsammans med andra. Vi jobbar delvis med våra maskiner i verkstan, men kommer också att limma, såga, måla och hitta på kluriga lösningar som är möjliga på KomTek för att skapa spännande spel.

Utforska programmering

Måndagar klockan 17.45–19.00, vecka 3–8, årskurs 2–4

På den här kursen har du möjlighet att utforska din kreativitet i programmeringens värld. Vi skapar, målar och designar med hjälp av programmering och olika robotar. Vi bygger banor till roboten, som du kan testköra. Du kanske kan få roboten att dansa!

Bygg ditt mini-drömrum

Onsdagar klockan 17.45–19.00, vecka 3–8, årskurs 2–4

På den här kursen får du möjlighet att skapa och bygga ett mini-rum. Vi planerar, skissar och designar det efter egna ideer. Vi sammanfogar, borrar, sågar, filar, klipper, spikar, målar och annat som behövs. Under kursen får du möjlighet att med enkel mekanik hitta på smarta lösningar till ditt mini-rum. Kanske genom pneumatik eller behöver ditt rum en lysdiod som lampa?

Skapa animerad film

Måndagar klockan 17.45–19.00, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 2–4

På den här kursen utforskar vi filmskapande och skapar animerad film med hjälp av surfplattor och tekniken stop-motion. Tillsammans i grupper skapar vi scenografier och figurer till filmerna. När filmmaterialet är färdigt, är det dags för redigering och ljudläggning av filmen.

Skapa digital musik

Måndagar klockan 17.45–19.00, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 2–4

Här får du som är nybörjare chansen att skapa ditt eget musikarrangemang, lära dig lite om hur en låt är uppbyggd och hur man får övergångar att låta bra. Du får lära dig inspelningsteknik, programmet Garageband och andra musikappar. Vi testar till exempel iRig och att dj:a med appar som "djay free" och "pacemaker".

Lego WeDo 2

Onsdagar klockan 17.45–19.00, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 2–4

Vi bygger, utforskar och skapar med Lego WeDo 2.0. Vi får legot att röra sig med hjälp av motorer som styrs av det program du skapar. Vi använder sensorer för att göra det ännu mer utmanande.

Årskurs 2–9:

Programmering för tjejer och icke-binära

Onsdagar klockan 16.00–17.15, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 2–9

Är du tjej eller icke-binär och tycker det låter spännande med programmering och vill komma igång med det? I så fall är det här kursen för dig! Genom olika program, appar och robotar undersöker vi vad programmering kan innebära på ett roligt och utforskande sätt. Vi delar upp i smågrupper efter ålder och inga förkunskaper krävs.

Årskurs 4–9:

Designa i 2D och 3D

Onsdagar klockan 16.00–17.15, vecka 3–8, årskurs 4–9

Vi ritar och designar på datorn och antingen skriver vi ut det på 3D-skrivaren eller så skär vi ut i det på laserskäraren. Vi pratar design, skillnaden mellan 2D och 3D och hur det begränsar eller möjliggör skapandet. Det kanske blir en nyckelring, en skylt, en husmodell, ett memory eller något helt annat.

Scratch

Tisdagar klockan 16.00–17.15, vecka 3–8, årskurs 4–9

På den här kursen programmerar vi i Scratch. Du får möjlighet att skapa egna dataspel och designa din egen spelfigur och om den ska springa, hoppa och eller flyga. Du väljer själv hur spelen ska se ut och vad de ska handla om.

Ön

Måndagar klockan 16.00–17.15, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 4–9

I den här kursen får du fundera på design och problemlösning! Tillsammans bygger vi en modell av en värld på en öde ö. Där behövs hus, broar, fordon och andra kluriga lösningar. Vi designar bland annat i Tinkercad och tar hjälp av laserskärare eller kanske 3d skrivaren och vår egen påhittighet.

Designa egna smycken

Onsdagar klockan 16.00–17.15, vecka 11–17( ej v.15), årskurs 4–9

I denna kurs får du reflektera över design och funktion och skapa dina egna smycken. Vi arbetar med det som finns i vår verkstad och kommer att arbeta med olika material som trä, betong, plast, lera och lysdioder. Vi designar på datorn för att till exempel 3D-printa ett smycke, men kommer också att limma, måla och gjuta för att skapa spännande och personliga smycken.

Årskurs 5–9:

Konstverksklubben

Tisdagar klockan 16.00–17.15, vecka 3–8, årskurs 5–9

På den här kursen skapar vi kreativt, både digitalt och med de material som vi har i verkstan. Du får möjlighet att på datorn designa dina egna klistermärken, rita och utforma unika kort, skyltar, skapa konstverk med hjälp av papper, kartong och andra material. Du får även skapa textiltryck som kan placeras på till exempel en tygväska eller ett kuddfodral.

Designa som en arkitekt

Tisdagar klockan 16.00–17.15, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 5–9

Vi diskuterar arkitektur och hur man bygger och konstruerar hus. Vi designar, ritar och skapar digitalt. Kanske kan du skapa ett enormt slott eller en liten välplanerad lägenhet. Vi inreder och möblerar det vi skapat. Du kommer också att få möjlighet att bygga en fysisk modell.

Skapa som en YouTuber

Måndagar klockan 16.00–17.15, vecka 11–17 (ej v.15), årskurs 5–9

Vi undersöker vad som krävs för att bli en YouTuber. Vi testar tekniken bakom kameran i filmskapandet. Du kommer att få arbeta med filmredigering i olika program och vi tittar på vilka filformat som används. Du får utforska hur redigering kan påverka känslan i videoklippet genom olika effekter, ljus och ljud. Vi diskuterar mottagare och målgrupp samt tränar på att stå framför kameran.

Årskurs 6–9:

Pythonprogrammering

Måndagar klockan 16.00–17.15, vecka 3–8, årskurs 6–9

Den här kursen är för dig som har testat att programmera tidigare och för dig som gillar textbaserad kodning. Du får möjlighet att diskutera och träna på problemlösning i programmeringsspråket Python. Vi jobbar också med felsökning, förbättringar och hur vi letar efter buggar i koden.


Registering och kostnader

Registrera konto

För att kunna ställa sig i kö till någon av kursplatserna, behöver du som målsman registrera ett konto.

Registrera förälder/vårdnadshavarare, StudyAlong webbportal Länk till annan webbplats.

Kursupplägg

Terminen är uppdelad i två perioder med lite olika kursutbud. Alla kurser har sex sammankomster och en avslutande vernissage samma vecka som sista kurstillfället. Erbjuder vi kursen båda perioderna så blir ansökan automatiskt för båda perioderna och då erbjuder vi plats på någon av dem.

Erbjudande om plats via e-post eller sms

Du ställer ditt barn i kö. Om ditt barn får plats på sökt kurs, så kommer du att få ett erbjudande om platsen via e-post eller sms. Det erbjudandet behöver du tacka ja till.

Avgift

Avgiften för varje kurs är 500 kronor. Vi reserverar oss för eventuella ändringar.

Anmälan i StudyAlong

Till toppen av sidan