Huvudinnehållet startar här
Ljudböcker bakom årets Gustaf Dalénpris
Jonas Tellander, en av grundarna till ljudboksbolaget Storytel, är årets mottagare av Lidingö stads Gustaf Dalénpris. Han mottog utmärkelsen i onsdags vid en ceremoni på Scandic Foresta.

Prisjuryn tillsammans med årets mottagare Gustaf Dalénpriset och prisutdelaren, från vänster: Hans Almqvist, Malin Rosenqvist, John Svensson, Jonas Tellander, Daniel Källenfors, Katarina Palmstierna och Göran Dalén.
Gustaf Dalénpriset delas i år ut för andra gången och är Lidingö stads pris till en person som verkar i Gustaf Daléns anda och kan stå som förebild till unga Lidingöbor. Kriterierna för priset är entreprenörskap, innovation, ledarskap och samhällsbyggande.
Årets mottagare av priset är Lidingöbon Jonas Tellander som vid dryga 30 år var med och grundade ett företag med idén att distribuera böcker på ett nytt sätt. Det blev så småningom ljudboksbolaget Storytel, i dag en av ledarna inom den globalt snabbväxande ljudboksbranschen.
– Jag blev väldigt glad då jag fick beskedet. Gustaf Dalén har stor betydelse för den tradition av entreprenörskap och innovation som fortfarande är levande i Sverige, fast nu i andra former. Vi är långt framme i en era där internetteknologi dominerar och det är också i den miljön Storytel uppstått och växt, säger Jonas Tellander.
Det var kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors som överlämnade priset vid en ceremoni på Scandic Foresta den 30 november
– Gustaf Daléns livsverk har haft oerhört stor betydelse för Lidingös utveckling. Det är viktigt att vi fortsätter att uppmärksamma företagande och entreprenörskap som verkar i hans anda. Årets mottagare uppfyller väl kriterierna för priset, säger Daniel Källenfors.
Juryns motivering
Mottagare av 2022 års Gustaf Dalénpris är frontfigur och en av grundarna till Storytel, ett innovativt och nytänkande företag med e- och ljudböcker som nisch. Genom sin vision har Lidingöbon Jonas Tellander fört en traditionstyngd förlagsbransch in i en ny era och gjort litteraturen tillgänglig för helt nya målgrupper. Tekniska landvinningar och nya distributionsvägar har ändrat på det sätt miljontals människor, från alla kontinenter, i dag tillgodogör sig litteratur och kunskap.
Genom strategiskt viktiga förvärv och sann entreprenörsanda är Storytel en av branschens stora. De verkar på 25 marknader med en katalog på mer än 800 000 titlar, 30 språk och över 2 miljoner prenumeranter.
Jonas Tellander framstår genom sitt arbete som en förebild för unga Lidingöbor. En innovatör och entreprenör som verkar i Gustaf Daléns anda.