Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Kollektivtrafiken på Lidingö – vem ansvarar?

Delar av Lidingöbanan har stått stilla, något som resenärer framför allt mellan Högberga och Gåshaga känt av. Bussar har i stället kompletterat. Orsaken är ett signalfel som uppstod i samband med det stora åskovädret. Men vem ansvarar egentligen för att kollektivtrafiken fungerar som den ska?

Sedan den 26 maj, då Lilla Lidingöbron började trafikeras, rullar Lidingöbanan hela vägen mellan Ropsten och Gåshaga brygga. Men vissa problem finns ändå med inställda turer, vagnbrist eller som nu senast, en sträcka som inte fungerar och ersättningstrafik som inte upplevs räcka till.

I samband med blixtnedslaget den 29 augusti påverkades Lidingöbanans säkerhetssystem kraftigt, enligt regionens trafikförvaltning. Vissa komponenter skadades och måste bytas ut, därför behövde vissa delar av banan stängas för trafik. Allt eftersom har fler stationer trafikerats och förhoppningen är att hela sträckan fungerar som vanligt denna vecka (v37).

Trafikförvaltningen, Region Stockholms ansvar

Det är Region Stockholm genom trafikförvaltningen som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholms län. Det innebär att de har ansvar för den lokala buss-, spårvägs- och pendelbåtstrafiken samt tunnelbanan. De ansvarar för linjedragningar, tidtabeller och eventuell ersättningstrafik, när den ordinarie trafiken av någon anledning inte fungerar.

Lidingö stad har löpande kontakt med trafikförvaltningen och deltar i olika forum där det finns möjlighet att ta upp mer långsiktiga och strategiska kollektivtrafikfrågor.

Liksom övriga kommuner i länet får staden varje vår möjlighet att yttra sig om trafikförvaltningens förslag till förändringar i kollektivtrafiken för det nästkommande året. Remissen besvaras före sommaren och ändringar i trafiken sker i samband med SL:s tabellskifte i december.

– Vi lämnar synpunkter på föreslagna trafikförändringar och ger förslag på förbättringar för att Lidingöborna ska ha en så bra och välfungerande kollektivtrafik som möjligt. Det kan till exempel gälla bättre tvärförbindelser, bibehållen och utökad busstrafik och fler båtbryggor som trafikeras. Men vi har ingen rådighet eller beslutsrätt i detta, det är Regionens trafiknämnd som i slutändan fattar beslut, säger Anders Paulsen (LP) kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.

De nedskärningar som gjorts i kollektivtrafiken de senaste åren beror enligt SL på förändrat resande. Antalet resenärer och biljettintäkterna har minskat medan kostnaderna har ökat. Bland annat drogs busslinje 221 in mellan Ropsten och Larsberg förra året.

Förbättringsförslag för 2025

I årets remiss inför 2025 föreslår Regionens trafikförvaltning inga förändringar på Lidingö, varken för Lidingöbanan eller bussarna. Staden har däremot lämnat önskemål om flera förbättringar.

– Bland annat vill vi att buss 221 sätts in igen och att tvärförbindelserna på ön blir bättre. Det är också viktigt att förbindelserna mellan innerstan och Ropsten fungerar bra, även kvällstid och helger och att tåg- och busstrafiken synkar bättre vid byten, säger Anders Paulsen.

Alla kan påverka

Även om regionens trafiknämnd fattar beslut om kollektivtrafiken finns möjlighet att påverka. Inför 2024 hade trafikförvaltningen föreslagit lägre turtäthet för busslinjerna 203, 206 och 225. Efter påtryckningar från staden och Lidingöborna beslutades att förändringarna inte skulle genomföras.

Som privatperson eller företagare kan du bidra till att påverka kollektivtrafiken genom att framföra önskemål direkt till SL:s kundtjänst. Även om kundtjänsten inte kan besvara allt så skickas synpunkterna vidare till trafikförvaltningen inom Region Stockholm, som ansvarar för trafikplaneringen, eller till Stockholms spårvägar, som på uppdrag av SL driver Lidingöbanan. Storstockholms Lokaltrafik (SL) är samlingsnamnet och varumärket för den upphandlade allmänna kollektivtrafiken i Stockholms län.

Till toppen av sidan