Huvudinnehållet startar här

Lidingö stadsbibliotek

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Riktlinje för biblioteksverksamheten: biblioteksplan för Lidingö stad 2024-2028

Alla offentligt finansierade bibliotek i Sverige styrs av Bibliotekslagen. Alla kommuner ska ha en biblioteksplan som beskriver verksamheten. De offentligt finansierade biblioteken i Lidingö stad är Lidingö stadsbibliotek samt skolbiblioteken på de kommunala skolorna. Det är kommunfullmäktige som har beslutat om biblioteksplanen för Lidingö stad.

Inledning

Lidingö stadsbibliotek och skolbiblioteken ska erbjuda ändamålsenlig och
kostnadseffektiv service utifrån stadens prioriteringar och Bibliotekslagen (SFS
2013:801). Det övergripande styrdokumentet för staden är Budget och plan.
Principen ”Budget gäller alltid före andra styrdokument”, innebär att budget styr vid
eventuella målkonflikter.

I Lidingö bor 48 407 invånare och staden strävar efter en försiktig
befolkningsökning. Andelen barn-och unga minskar över tid och andelen äldre ökar.
(Källa: Statisticons bearbetning av data från SCB:s befolkningsregister) Länk till annan webbplats.. Staden planerar inte att införa
några filialbibliotek.

Lidingö stadsbiblioteks kärnuppdrag

Lidingö stadsbibliotek är öppet i en tillgänglig och trygg lokal. Bibliotekets lokaler
uppfyller tillgänglighetsriktlinjer och medarbetarna arbetar enligt rutiner för
bemötande utifrån en årligen uppdaterad arbetsmiljöagenda. Biblioteket
tillhandahåller medier och anpassade medier samt service/utrustning utifrån behov,
som finns hos Lidingöbor och de enligt bibliotekslagen prioriterade grupperna.
Biblioteket följer en medierutin för inköp och gallring som utgår från Bibliotekslagen
och folkbiblioteksuppdraget.

Biblioteket har fyra bokningsbara studierum som är avsedda för grupparbeten och
används primärt av Lidingös ungdomar. Utöver studierummen finns studieplatser på
olika platser inom biblioteket.

För att leva upp till Bibliotekslagens intention om att ”verka för att öka kunskapen
om hur informationsteknik kan användas för kunskapsinhämtning, lärande och
delaktighet i kulturlivet” är allmänhetens tillgång till datorer, internet och
elektroniska resurser som databaser och e-böcker kostnadsfri. Biblioteket handleder
besökare i biblioteksrelaterade IT frågor och enklare IT-ärenden. Biblioteket har en
multifunktionsskrivare för kopiering, utskrifter och skanning av dokument.

Biblioteket erbjuder läs- och litteraturfrämjande samt folkbildande aktiviteter för
Lidingöborna, med ett särskilt fokus på de enligt Bibliotekslagen prioriterade
målgrupperna.

Öppettider, bemanning, medier, service/utrustning samt läs- och litteraturfrämjande
aktiviteter utgör grundförutsättningen för bibliotekets funktion som en mötesplats
och arena för bildning och demokrati.

Utifrån Bibliotekslagen och kärnuppdraget beskrivs i följande textavsnitt
övergripande målområden och arbetssätt för de prioriterade målgrupperna enligt
bibliotekslagen: barn och unga, människor med annat modersmål än svenska,
människor med funktionshinder samt de nationella minoriteterna.

Koppling till nämndmål

Med utgångspunkt i biblioteksplanen utarbetar Lidingö stadsbibliotek en årlig
verksamhetsplan. Verksamhetsplanens innehåll utgår från stadens politiskt
beslutade vision, inriktningsmål, nämndmål och lokala årliga enhetsmål för
biblioteket som formuleras i verksamhetsplanen. Det innebär att biblioteksplanens
uppföljning sker enligt stadens principer för målstyrning.

Kultur-och fritidsnämnden har antagit nämndmål, som utgår från Lidingö stads
övergripande inriktningsmål och verksamhetsområdesmål. Varje nämndmål följs
upp i nämndens årliga verksamhetsberättelse. Nämndmålens koppling till
biblioteksplanen tydliggörs nedan i respektive målområde och arbetssätt.

  • ”Våra unga erbjuds aktiviteter och stöd på fritiden där de kan växa i sin roll som
    självständiga medborgare.”
  • ”Lidingöborna erbjuds ett brett och efterfrågat utbud som främjar en
    meningsfull fritid.”

  • ”Verksamheter och arrangemang utvecklas i samverkan med föreningar, barn
    och ungdomar.”

  • ”Lidingö barn, ungdomar och besökare känner sig trygga i stadens
    verksamheter.”

  • ”Lidingöborna upplever delaktighet och trygghet tack vare våra arrangemang.”

  • ”Möten och samverkan sker med utbildningsaktörerna inom kultur-och
    idrottsområdet.

 

Målområden för barn och unga i Lidingö

  • ”Våra unga erbjuds aktiviteter och stöd på fritiden där de kan växa i sin roll som
    självständiga medborgare.”

  • ”Lidingös barn, ungdomar och besökare känner sig trygga i stadens
    verksamheter.”
  • ”Verksamheter och arrangemang utvecklas i samverkan med föreningar, barn och ungdomar.”


Biblioteket tillhandahåller en trygg miljö där barns och ungas behov av lässtimulans,
gemenskap och möjligheten för studier och grupparbeten är i centrum.
Bibliotekspersonalens bemötande utgår från barnets behov och förutsättningar.
Delar av bibliotekets ytor är avsedda för barn och ungas litteratur, läsning och
studier. Arbete med exponering av medier, bokuppsättning och mediearbete pågår
kontinuerligt.

Bibliotekets personal har aktuell kunskap om tillgängliga medier och hjälpmedel för
personer med läsnedsättning oavsett ålder. Större beslut i biblioteksverksamheten
prövas mot checklista för beslut utifrån Barnkonventionen.

Mål för läsfrämjande aktiviteter

Biblioteket erbjuder barn och unga läsfrämjande aktiviteter på fritiden utifrån deras
egna behov och önskemål, samt utvecklar och underhåller lokala samarbeten.
Förskoleklasser och grundskoleklasser bjuds in på visningar och bokprat.
Barnbibliotekarierna samarbetar med pedagoger i kommunen för att möta aktuella
behov. Förskolor får boklådor på långtidslån från biblioteket sammanställda utifrån
aktuella teman. Biblioteket samarbetar med BVC, öppna förskolan, fritidsgårdar,
musikskolan, Sagateatern, ungdomsmottagningen med flera.

Mål för barn och unga med funktionshinder

Biblioteket tillhandahåller anpassade medier för barn och unga genom
mediebestånden på Äppelhyllan och Språktåget. Alla biblioteksmedarbetare har
behörighet att registrera nya låntagare i Legimus. Anpassad grundskola inbjuds till
biblioteksintroduktion. Samarbete med logopedin finns.

För att underlätta biblioteksbesök för barn och unga med NPF erbjuds material att
låna på biblioteket, till exempel hörselkåpor. Bibliotekets kommunikationsmaterial
är anpassat för målgrupperna.


Mål för barn och unga med annat modersmål än svenska

Biblioteket har ett basutbud av media inom aktuella språkområden och kompletterar
med inlån av barn-och ungdomslitteratur från Internationella biblioteket på mindre
efterfrågade språk. Biblioteket samarbetar med enheten för integration och
flerspråkighet. Bibliotekets kommunikationsmaterial är anpassat för målgrupperna.


Mål för barn och unga med fokus på nationella minoriteterna

Biblioteket stödjer de nationella minoriteterna genom att erbjuda litteratur för barn
och unga på minoritetsspråken och skön-och facklitteratur om kulturerna hos de
nationella minoriteterna. Via Kungliga biblioteket erbjuds appen Bläddra.
Bibliotekspersonal utbildas för att öka sin medvetenhet om de nationella
minoriteternas kultur.

 

Målområden för vuxna Lidingöbor

  • ”Lidingöborna erbjuds ett brett och efterfrågat utbud som främjar en
    meningsfull fritid.”

  • ”Lidingöborna upplever delaktighet och trygghet tack vare våra arrangemang.”

  • ”Möten och samverkan sker med utbildningsaktörerna inom kultur-och
    idrottsområdet.”

För vuxna Lidingöbor erbjuder biblioteket en plats för arbete, läsning, studier,
bildning och gemenskap. Besökare kan lämna inköpsförslag och bidra till
bibliotekets mediebestånd. Arbete med exponering av medier, bokuppsättning och
mediearbete pågår kontinuerligt. Bibliotekets personal har aktuell kunskap om
tillgängliga medier och hjälpmedel för personer med läsnedsättning oavsett ålder.

Mål för aktiviteter och program för att stärka vuxnas läslust och bildning

Biblioteket är en länk i folkbildningsarbetet och bidrar till kulturell utveckling och
bildning. Utbudet av program är kvalitetsinriktat, allsidigt och utgår från
folkbibliotekens uppdrag enligt bibliotekslagen. Program ska främja intresset för
litteraturens ställning och bildning samt bidra till kunskapsförmedling, belysa
aktuella samhällsfrågor och bidra till fri åsiktsbildning. Biblioteket ordnar även
program tillsammans med andra verksamheter inom kultur- och fritidsarenan och i
samarbete med stadens föreningsliv.

Mål för arbetet med människor med funktionshinder –
Boken kommer, talbok och Äppelhylla för vuxna

Biblioteket har en genomarbetad avdelning för anpassade medier med talböcker för
Daisyspelare, ljudböcker, Storstils-böcker och en Äppelhylla för vuxna. För
funktionsnedsatta erbjuds service i form av hemleverans med bibliotekets tjänst
Boken kommer, och talböcker per post. Mötesplatser inom funktionshinderområdet
och seniorverksamhet erbjuds mediedepositioner och besök av bibliotekets
personal. Arbete med exponering av medier, bokuppsättning och mediearbete pågår
kontinuerligt.

Bibliotekets personal har aktuell kunskap om tillgängliga medier och hjälpmedel för
personer med läsnedsättning oavsett ålder. Bibliotekspersonal deltar i
Regionbibliotekets och MTM:s (Myndigheten för tillgängliga medier)
fortbildningstillfällen och nätverk. Bibliotekets kommunikationsmaterial är anpassat
för målgrupperna.

Mål för arbetet med människor med annat modersmål än svenska

Biblioteket erbjuder en avdelning för mångspråk med litteratur på olika språk utifrån
aktuella språkområden. Beståndet på engelska är störst. Kursböcker i svenska och
litteratur på lätt svenska hålls aktuellt. Biblioteket arrangerar Språkcafé i samarbete
med lokala volontärer.

Biblioteket har ett basutbud av medier inom aktuella språkområden. Bibliotekets
personal har kunskap om digitala tjänster och andra institutioner med fokus på
mångspråk och hjälper vid behov besökare med information om dessa. Bibliotekets
kommunikationsmaterial är anpassat för målgrupperna.


Mål för arbetet med de nationella minoriteterna

Biblioteket stödjer de nationella minoriteterna genom att erbjuda litteratur för vuxna
på minoritetsspråken och litteratur om kulturerna hos de nationella minoriteterna.
Via Kungliga biblioteket erbjuds appen Bläddra. Bibliotekspersonal utbildas för att
öka sin medvetenhet om de nationella minoriteternas kultur. Biblioteket arbetar för
att synliggöra de nationella minoriteterna. Genom bibliotekets programverksamhet
uppmärksammas ett minoritetsspråk varje år.

 

Skolbiblioteken i Lidingö stads kommunala skolor

Mål skolbiblioteket är alla elevers pedagogiska resurs

Skolbiblioteken verkar för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala
kompetens – två grundförutsättningar för att kunna upprätthålla, verka och delta i
ett demokratiskt samhälle.

För att skolbiblioteksverksamheten ska kunna integreras med övrig pedagogisk
verksamhet är det värdefullt med samarbete och samsyn mellan skolbibliotekarie
och lärare.

Skolbibliotekspersonal som har sin placering i lärarlag eller motsvarande får
möjligheter att planera och samverka med skolans pedagoger, och bibliotekariens
specifika kompetens och kunskap kan därigenom komma fler elever till gagn.
Skolbibliotekarier ges möjlighet till kompetensutveckling inom för yrket relevanta
områden.

Mål skolbiblioteket stärker alla elevers språkliga förmåga

Språket är grunden till nästan all inlärning och en god läsförmåga är nödvändig för
en lyckad skolgång. Skolbiblioteksverksamheten är av stor betydelse för att lustfyllt
motivera elever att utveckla sin läsning, och därigenom öka måluppfyllelsen under
skolgången. Skolbiblioteken har ett aktuellt, allsidigt och åldersadekvat fysiskt
bestånd. Anpassad litteratur ska finnas för de elever som på grund av funktionsvariation
eller otillräckliga språkkunskaper har svårt att ta till sig gängse
litteratur.

Mål skolbiblioteket stärker elevers medie-och informationskunnighet

Att i dagens informationsöverflöd kunna ta till sig information, sätta den i ett
sammanhang samt avgöra om den är relevant och tillförlitlig, är en viktig kompetens
inom alla skolämnen. Skolbiblioteksverksamheten stärker elevernas medie- och
informationskunnighet genom att erbjuda undervisning i sökning och källkritik i
digitala såväl som fysiska källor samt vägledning i användandet av skolbibliotekens
digitala plattform.

Likvärdig tillgång till skolbibliotek

Lidingö strävar mot en likvärdig tillgång till skolbibliotek, vad gäller medier såväl
som personal. Kärnan i skolbiblioteksverksamheten är bibliotekspersonalen och
dennes kompetens och vägledning som förmedlas till elever och lärare.
Skolbibliotekens personal har relevant kompetens för uppdraget och
tjänsteomfattningen svarar mot skolans storlek och behov.

Inom staden finns en central samordnare för skolbibliotekarier med uppdrag att
samordna skolbiblioteksverksamheterna och verka för kompetensutveckling och
kollegialt lärande. Ett gemensamt cirkulationsbibliotek för årskurs F-9 ger lärare
möjlighet att låna klass- och gruppuppsättningar att arbeta med i klassrummet.

Rektors ansvar för respektive skolbibliotek ger goda möjligheter att bidra till att öka
skolbibliotekens förutsättningar att fungera som pedagogiska resurser för elevernas
kunskapsutveckling och lärande.

 

Uppföljning och utvärdering

Biblioteksplanens målområden konkretiseras årligen i stadsbibliotekets och
skolbibliotekens verksamhetsplaner, där specifika mål och verksamhet beskrivs.
Målen följs upp i förvaltningens verksamhetsberättelser.

Lärande- och kulturförvaltningen ansvarar för biblioteksplanens aktualitet.


Bibliotekslagen

Alla offentligt finansierade bibliotek i Sverige lyder under Bibliotekslagen
(2013:801).

Lagen gäller alla bibliotek, oavsett bibliotekstyp. Det innebär att både
stadsbiblioteket och skolbiblioteken ska följa Bibliotekslagen. Lagen har framför allt
två ändamål:

  • Verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till
    kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning.

  • Främja litteraturens ställning, intresset för bildning, upplysning, utbildning
    och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt.

Stadsbiblioteket omfattas dessutom av de särskilda formuleringarna gällande
folkbibliotek:

  • Ha ett utbud av medier som präglas av allsidighet och kvalitet.

  • Verka för att öka kunskapen om hur informationsteknik kan användas för
    kunskapsinhämtning, lärande och delaktighet i kulturlivet.
  • Särskilt främja läsning och tillgång till litteratur. Ägna särskild
    uppmärksamhet åt barn och ungdomar för att främja deras språkutveckling
    och stimulera till läsning, bland annat genom att erbjuda litteratur utifrån
    deras behov och förutsättningar.

För alla bibliotek gäller att biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla och att
särskild uppmärksamhet ges åt personer med funktionsnedsättning, de nationella
minoriteterna samt personer med annat modersmål än svenska.

Till toppen av sidan