Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Huvudinnehållet startar här

Sopor och återvinning

Lidingö stad vill att vi ska vara rädda om vår miljö och hjälpas åt för att inte slänga så mycket sopor. Du kan hjälpa till genom att återvinna och kompostera mera. För att kunna återvinna behöver du källsortera. Källsortera betyder att du sorterar dina sopor i olika behållare för olika material. Då kan man använda materialet en gång till.

Det är tekniska förvaltningen som ansvarar för att samla in och ta hand om sopor på Lidingö. Kontakta dem om du har några frågor.

Så här källsorterar du

När du källsorterar soporna kan du sortera dem så här:

  • Papper
  • Kartong
  • Glas
  • Metall
  • Tyg och andra textilier
  • Hårdplast
  • Mjukplast
  • Brandfarliga vätskor
  • El-sopor, alltså alla trasiga saker som har sladd eller batterier
  • Trädgårds-sopor
  • Grovsopor, alltså stora saker som till exempel möbler

Kasta papper, plast och glas

Dina källsorterade sopor kan du lämna på en återvinnings-station. På återvinnings-stationerna kan du kasta papper, plast och glas. Det finns ungefär tjugo återvinnings-stationer på Lidingö. En återvinnings-station är några gröna plåtlådor som brukar kallas containrar som står tillsammans.

Lista på Lidingös återvinningsstationer (sidan är inte lättläst).

Här får du hjälp att kasta

Behöver du kasta andra material än papper, plast och glas kan du åka till återvinnings-centralen i Stockby. Där kan du också få hjälp med att kasta på rätt sätt.

Kontakt
Till toppen av sidan