Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Funktionsnedsättning

Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd för att leva så fritt som möjligt. Vi vill att du ska kunna delta aktivt i samhället.

På den här sidan kan du läsa om vilken hjälp vi kan ge dig.

Om du vill veta mer kan du kontakta biståndsbedömarenheten.

Telefonnummer: 08-731 30 00, telefontid vardagar klockan 9 till 10.
E-postadress: stod.omsorg@lidingo.se

Personlig assistent

Du kan få en personlig assistent om du behöver hjälp med att

  • sköta din hygien
  • laga och äta mat
  • klä på och av dig
  • förflytta dig
  • kommunicera.

Ledsagar-service

En ledsagare är en person som kan följa med dig om du behöver göra ärenden eller ta dig till olika aktiviteter.
Det kan vara sådant som att

  • gå till tandläkaren
  • gå och handla
  • besöka sjukgymnasten.

Kontaktperson

En kontaktperson fungerar som en kamrat som du får träffa regelbundet. Du och din kontaktperson bestämmer själva vad ni ska göra på era träffar. Ni kan till exempel

  • gå på bio
  • gå och fika
  • se en fotbollsmatch.

Kort-tids-tillsyn för barn över 12 år

Korttidstillsyn är till för barn som inte kan vara ensamma hemma på grund av sin funktionsnedsättning. Korttidstillsyn innebär att vi tar hand om barnen efter skolan och på loven. Vi gör till exempel utflykter och äter mellanmål.

Bostad med särskild service för barn

Det finns gruppbostäder och familjehem för barn som inte kan bo hemma på grund av sin funktionsnedsättning.

Gruppbostad

Här har barnet ett eget rum men delar kök och vardagsrum andra barn. Det finns personal som hjälper barnen med allt de behöver.

Familjehem

Barnet får bo hos en annan familj än sin egen.

Bostad med särskild service för vuxna

Om du har svårt att bo i ditt eget hem kan du få en bostad med särskild service. Det finns olika typer av boende:

Servicebostad

Du bor i en egen lägenhet i ett servicehus. Du äter tillsammans med de andra i huset och kan vara med på olika aktiviteter. Det finns personal dygnet runt.

Gruppbostad

Du har ett eget rum men delar kök och vardagsrum med andra. Det finns personal dygnet runt som kan hjälpa dig med allt du behöver.

Särskilt anpassad bostad

Du får din egen bostad anpassad efter din funktionsnedsättning.

Anpassat arbete

Om din funktionsnedsättning gör det svårt att få jobb kan vi hjälpa dig att få ett anpassat jobb. Du kan också få aktivitetsersättning från Försäkringskassan.

Färdtjänst

Färdtjänst är till för dig som inte kan resa med kollektivtrafiken, så som buss, tåg och tunnelbana. När du behöver resa utanför Stockholms län kallas det riksfärdtjänst. För att kunna få färdtjänst eller riksfärdtjänst måste du ha ett läkarintyg.
Om du vill veta mer om färdtjänst kan du ringa vår färdtjänsthandläggare på telefonnummer 08-731 31 24.

Om du vill veta mer om riksfärdtjänst kan du ringa eller e-posta biståndsbedömarenheten.
Telefonnummer: 08-731 30 00, telefontid vardagar klockan 9 till 10
E-postadress: omsorg.social@lidingo.se
Du kan också gå in på riksfärdtjänsts webbplats Länk till annan webbplats. (sidan är inte lättläst).

Kontakt
Till toppen av sidan