Huvudinnehållet startar här
Huvudinnehållet startar här
Snöröjning
På Lidingö finns många mil vägar, gångvägar och cykelvägar. På vintern plogar vi dem när det snöar, och på våren sopar vi rent från sand. Men alla parkvägar och trappor snöröjer vi inte.
Plogbilarna skickar vi ut när det kommit några centimeter snö. Först plogar vi de större vägarna och vägar där det går bussar. Vi plogar också tidigt gångvägar och cykelvägar som går till busshållplatser eller något centrum.
Du som äger ett hus måste se till att det är lätt för våra bilar att komma fram. Till exempel måste du ta bort grenar som hänger ut över vägen eller gångvägen utanför ditt hus.
Skador
När vi plogar och snöröjer kan våra bilar ibland skada till exempel brevlådor och staket. Märker vi det kontaktar vi alltid dig som äger huset.
Parkering
Du måste följa särskilda parkeringsregler på vintern. Det är för att snöröjningen ska bli så bra som möjligt. Reglerna gäller i månaderna:
- december,
- januari,
- februari,
- mars,
- april.
Här får du veta mer om dessa parkeringsregler (sidan är inte lättläst).