Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Support SchoolSoft - skola

SchoolSoft är de kommunala grundskolornas och gymnasiets lärplattform för kommunikation.

Support

För hjälp med de olika funktionerna i SchoolSoft finns flera resurser för dig som vårdnadshavare.

Frågor om frånvaro och schema – kontakta skolan

Om ditt barn felaktigt har fått "Oanmäld frånvaro" registrerad i SchoolSoft kontaktar du ditt barns skola för att justera detta. Du kan inte använda formuläret nedan för denna felanmälan.

Har du andra frågor som direkt rör eleven, till exempel schema eller elevens inloggning, ska du också vända dig till skolan.

Kontaktuppgifter till grundskolor: Våra grundskolor

Inloggning – SchoolSoft på webben

SchoolSoft - inloggning på webben med BankID

BankID

Du som vårdnadshavare loggar in med BankID via länk här på Skolwebben.

Logga in i SchoolSoft Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du har problem att logga in:

  1. töm din webbläsares cache eller pröva med en annan webbläsare
  2. om du har möjlighet: pröva med en annan dator/surfplatta
  3. Om du har fortsatt problem med inloggningen på webben gör du en felanmälan.

Problem att logga in med e-legitimation, felanmälan


Användarnamn och lösenord

Om du inte kan logga in med BankID måste du vända dig till till barns skola med en begäran om att få ett konto med användarnamn och lösenord.

Kontaktuppgifter till skolorna: Våra grundskolor

Elevens inloggning till SchoolSoft - kontakta skolan

Om ditt barn har problem med inloggning i SchoolSoft kontaktar du skolan direkt.
Kontaktuppgifter till grundskolor: Våra grundskolor

Inloggning – SchoolSofts app

Godkänna användning av app

Innan du kan logga in i SchoolSofts app måste du godkänna användning av appen. Detta gör du genom att logga in på webben Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och markera denna ruta under "Min profil":

Godkänna åtkomst från app


Inloggning i appen

Starta appen och klicka på "Logga in". Sök sen ditt barns skola eller fritidshem. Exempel:

Inloggning - SchoolSofts app

Välj sen i nästa steg "Vårdnadshavare" och i sista steget "BANKID".

Problem med SchoolSofts app

Om du har problem med SchoolSofts app app, pröva nedanstående åtgärder i turordning innan du felanmäler via formuläret nedan:

  1. Kolla alltid att du har den nyaste versionen av appen.
  2. Stäng av mobilen helt och starta den igen.

iPhone

Avinstallera appen. Stäng av mobilen helt och starta den igen. Installera appen på nytt.

Android

Gå in på Inställningar, Appar, SchoolSoft, Rensa data/cache. Om inte det fungerar, ta bort appen och installera den igen.

Har du fortfarande problem, gör en felanmälan i formuläret längst ner på sidan.

Visa dina kontaktuppgifter för andra vårdnadshavare

Varje vårdnadshavare måste aktivt godkänna att deras kontaktuppgifter visas för andra vårdnadshavare. Det gör du genom att logga in på webben och gå in under "Min profil".
Om du vill att dina kontaktuppgifter ska visas för andra vårdnadshavare i ditt barns klass ska du avmarkerar kryssrutan som i bilden nedan:

SchoolSoft - visa kontaktuppgifter

Driftsinformation – SchoolSoft

Ibland förekommer störningar i tjänsten (både webb och app) eller att SchoolSoft ligger helt nere och därmed är oåkomligt.

Vid dessa tillfällen presenterar SchoolSoft aktuell driftsinformation via en banner högst upp på sin webbplats: www.schoolsoft.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Anmäl ett ärende

Om SchoolSoft visar felaktiga eller ofullständiga uppgifter om dig eller ditt barn ber vi dig beskriva felet i formuläret nedan och skicka in det till oss.

Om ditt barn har problem med inloggning i SchoolSoft gör du ingen felanmälan här utan kontaktar skolan direkt.
Kontaktuppgifter till grundskolor: Våra grundskolor




D. Felet gäller: * (obligatorisk)




Till toppen av sidan