Huvudinnehållet startar här
Examen för Hersby gymnasiums elever
Avgångsklasserna på samhällsprogrammet i Hersby gymnasium har redovisat sina examensarbeten. Uppgifterna eleverna har arbetat med den här gången skiljer sig från tidigare. Det är skarpa samhällsutmaningar som Lidingö stad vänt sig till skolan för att söka lösningar på. Skola och samhälle i samverkan.
Tio olika problemställningar har eleverna fått i uppgift att arbeta med. Uppgifter inom områden som framtidens arbetsmarknad, integration, trygghet, säkerhet och äldreomsorg. Det är förvaltningschefer i Lidingö stad som definierat samhällsutmaningarna och frågat efter elevernas perspektiv.
Stadsdirektör Daniel Broman hälsade eleverna välkomna.
- Det vi gör i skolan måste ha en förankring i verkligheten. Vi ser fram emot detta och hoppas på en fortsättning.
Sedan inleddes examinationen. En kvart var reserverad för varje elevgrupp som redovisade resultaten av sin snart årslånga forskningsresa. Först ut var en grupp som redovisade sina slutsatser kring frågeställningen: hur kan vi få in mer teknik och digitalisering närmare våra brukare? Efter redovisningen blev tid för frågor.
Nya perspektiv
Nästa grupps utmaning var hur Lidingö kan bli bättre på att inkludera och integrera nyanlända. Slutsatserna var konkreta förslag; utbildning, nätverksbyggande, praktikarbeten och mötesplatser.
Gruppernas dokumentationer överlämnades sedan till beställarna. Omsorgs- och socialförvaltningens chef Stefan Heinebäck lyssnade med intresse på elevernas slutsatser.
- Det är spännande att ta del av elevernas ambitiösa arbete. Deras tankar tillför nya perspektiv på de frågeställningar som vi arbetar med dagligen, säger Stefan Heinebäck.
Examinationsdagen avslutades med diplomutdelning och fika i Gustaf Dalénsalen.