Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Finalister: Årets arbetslag och skolledare 2024

Lidingö har duktig, omtyckt och framgångsrik skolpersonal! Det vittnar nomineringarna till utbildningsnämndens kvalitetsutmärkelse om. Nu har sex finalister valts ut – tre i kategorin Årets arbetslag och tre i kategorin Årets skolledare.

Efter noggrann läsning av nomineringar från kollegor, vårdnadshavare och elever, har sex finalister till utbildningsnämndens kvalitetsutmärkelse 2024 valts ut.

Tre kandidater i vardera kategori, Årets arbetslag och Årets skolledare, tävlar om att få utmärkelsen. Juryn ska intervjua de finalisterna innan de fattar sitt slutgiltiga beslut.

Den 10 januari 2025 överraskas vinnarna med blommor och diplom på respektive skola.

Och finalisterna är...

Finalister i kategorin Årets arbetslag

Arbetslag Sticklinge skola

Arbetslag fritidshem Ugglan, Albatross Montessoriskola


Nomineringen lyder:

"Fritidshemmet Ugglan utmärker sig genom sitt enastående engagemang där varje elev blir sedd och får känna sig viktig. Personalen är förebilder som inspirerar barnen till utveckling och trygghet och där alla barns personligheter och intressen får plats.

Det täta samarbetet med skolan och den goda dialogen med föräldrarna skapar en sammanhängande och trygg skolmiljö. Ledorden RAKET (Respekt, Ansvar, Kunskap, Engagemang och Trygghet) är levande i verksamheten och förstärks genom återkommande värdegrundskapande aktiviteter."

Arbetslag Käppala skola

Arbetslag elevhälsan, Bodals skola


Nomineringen lyder:

"Teamet visar imponerande yrkesskicklighet genom sin förmåga att snabbt anpassa sig till nya situationer och krav. De bygger relationer baserade på respekt och lyhördhet för varje elevs unika behov, vilket skapar en positiv och inkluderande atmosfär.

Teamets kultur av ömsesidigt lärande och kontinuerlig förbättring, tillsammans med deras förmåga att ompröva och hitta nya lösningar, visar deras engagemang för att skapa den bästa möjliga lärmiljön för eleverna. Deras arbete mot tydliga och gemensamma mål, anpassade efter elevernas behov, gör dem välförtjänta av detta pris."

arbetslag Idun förskola

Arbetslag Källängens skola 5a, Källängens skola


Nomineringen lyder:

"Arbetslaget 5 på Källängens skola visar hög förmåga att balansera ny teknik och arbetsmetoder och samtidigt möta att möta elever med värme och empati! Med pedagogisk skicklighet och erfarenhet i arbetslaget får vårdnadshavare ta del av arbetslagets tydliga processer. Utöver det arbetar laget tillsammans aktivt mot mobbning och utanförskap. De går utanför “ramarna” för att inkludera alla elever för att inkludera och göra skolan till en trygg plats. Arbetslaget arbetar utifrån att olikhet är en styrka och att alla lär på sitt sätt!"

Finalister i kategorin Årets skolledare

Pedagog Kristina Grimfelt

Susanne Tistad, Källängens skola


Nomineringen lyder:

"Susanne Tistad är en tydlig och engagerad ledare som skapar en trivsam arbetsmiljö med låg personalomsättning. Hon stöttar personalen, uppmuntrar till utveckling och är alltid närvarande för både elever och föräldrar. Hennes förmåga att delegera ansvar och lyssna på nya idéer gör att medarbetarna växer.

Susanne är suverän i möten med vårdnadshavare och visar nyfikenhet på digital utveckling. Hon kombinerar sitt strategiska arbete med en djup förståelse för både det praktiska och långsiktiga arbetet för att höja skolans måluppfyllelse. Genom att sätta tydliga mål och arbeta nära lärarna i utvecklingsarbetet, säkerställer hon att skolan ständigt förbättras.

Susannes trygga och engagerade ledarskap gynnar alla på skolan, vilket gör henne välförtjänt av priset som Årets Skolledare."

äpple

Kristina Blomberg, Montessori Modial Lidingö


Nomineringen lyder:

"Kicki gör enastående insatser som ledare på Montessori Mondial. Under hennes ledning är skolan en plats där både elever och personal får möjlighet att växa och nå sin fulla potential. Hennes värme, lyhördhet och ledarskapsförmåga gör henne till en inspiration för alla på skolan. Kickis varma personlighet och stora hjärta gör att alla känner sig sedda och respekterade.

Kicki visar ett starkt och engagerat pedagogiskt ledarskap med en tydlig vision för skolans framtid. Hon är alltid närvarande för både elever och personal, och hennes flexibilitet och förmåga att hantera förändringar är en av hennes största styrkor.

Kickis engagemang och omtanke får alla att känna sig delaktiga och uppskattade. Hon är en förebild som inspirerar andra att göra sitt bästa, vilket gör henne välförtjänt av priset som Årets Skolledare."

äpple

Callie Carning, Käppala skola


Nomineringen lyder:

"Callie har en enastående förmåga att skapa en avslappnad men samtidigt fokuserad stämning, även under pressade situationer. Hennes prestigelösa men målfokuserade ledarskap gör att alla känner sig inkluderade och motiverade. Hennes ledarskap är relationellt, och hon är mycket skicklig på att skapa och upprätthålla goda relationer med elever, vårdnadshavare och medarbetare. Callie har under åren genom sitt engagerande ledarskap belyst vikten av värdegrundsarbete. Nu senast genom att projektleda stadens utbildningssatsning gällande ökad kunskap om antisemitism och Förintelsen där hon bland annat guidat elever och lärare från Lidingö på några av Förintelsens platser.

Callie visar också ett starkt strategiskt ledarskap. Hon har en tydlig vision för skolans framtid och konkreta målsättningar för att alla elever ska trivas, känna sig trygga och lyckas. Hennes strategiska arbete inkluderar att implementera innovativa lösningar och att ständigt förbättra skolans pedagogiska metoder. Genom att analysera och anpassa skolans arbetssätt säkerställer hon att skolan inte bara uppfyller utan överträffar sina mål.

Callie är en inspiration för alla på skolan, och hennes engagemang och ledarskapsförmåga gör henne välförtjänt av priset som Årets Skolledare."

 

Om kvalitetsutmärkelsen

Varje år delar utbildningsnämnden på Lidingö ut kvalitetsutmärkelsen för att uppmärksamma framgångsrika pedagoger, skolledare och arbetsgrupper inom skola, förskola och fritidshem. Utmärkelsen vänder sig till alla skolformer, inom både kommunala och fristående verksamheter.

Till toppen av sidan