Huvudinnehållet startar här
Idé om att spara vatten får innovationspris
Det finns många kreativa och uppfinningsrika barn och ungdomar på Lidingö. Den senaste tiden har elever och pedagoger i öns kommunala skolor arbetat med innovationer på årets tema "nytt som gör nytta - att spara energi" och ställt ut sina idéer på Innovationsveckans mässa. Nu har ett vinnande bidrag utsetts.
Har du funderat på hur man på ett enkelt sätt kan spara energi och vatten med en lösning som går lätt att ta med sig och flytta dit man är? Det gjorde Olof och Dominick som går i årskurs 4 i Högsätra skola. För att råda bot på onödig vattenkonsumtion slog de sina kloka huvuden ihop och skapade ”Diskringen”, en användbar uppfinning som består av ett krantillbehör med sensor som man monterar på sin vattenkran. Den sätter på vattnet när den känner av att man placerar något framför kranen och stänger av vattnet direkt när det framför kranen avlägsnas. Uppvärmning av vatten kräver mycket el och därmed spar man både el och vatten. Krantillbehöret är lätt att sätta dit och ta bort så att man kan flytta det dit man vill ha det, och exempelvis använda det både hemma och i sommarstugan. För sin uppfinning får de nu Innovationsveckans pris.
– Det känns nästan overkligt att vi vann det här priset. Först var vi fler elever i vår arbetsgrupp men sedan delades gruppen upp och det blev bara vi två. Vi kom på idén i sista timmen men den kändes bra, så det här var verkligen jätteroligt, säger Dominick och Olof.
Årets tema: Nytt som gör nytta - spara energi
Under vårterminens första månader har många barn, elever och pedagoger i de kommunala verksamheterna på Lidingö jobbat med innovationer på temat Nytt som gör nytta. Syftet har varit att eleverna ska inspireras till att skapa och förändra, och de har tagit fram olika idéer utifrån frågeställningar och tankar kring att hitta smarta lösningar för att spara energi. Av de bidrag som ställdes ut på Innovationsmässan valde juryn årets vinnare av Innovationsveckans vandringspris ”Glödlampan”. Priset delades ut på mässan i Lidingö stadshus den 21 februari.
Motiveringen till årets innovation lyder:
”Årets innovationspris går till en grupp som har tänkt på energi ur ett större perspektiv. Både genom att spara på el och vatten.
Produkten kan se liten ut, men har potential att påverka hela planeten. Den är liten, flexibel, billig att producera och lätt att använda i hemmet, på skolan och jobbet.
Årets vinnare av innovationspriset går till Diskringen, åk 4 i Högsätra skola.”
Juryn
Årets jury bestod av ordförande Fia Juréen, KomTek, Myrna Selenius, utvecklingschef på lärande- och kulturförvaltningen och Anna Granström, miljösamordnare, miljö- och stadsbyggnadskontoret.
– Vilka kreativa och idérika elever vi har på Lidingö! Vi fick många väl genomtänkta bidrag och det var en fantastisk energi på mässan i stadshuset där eleverna presenterade sina idéer. Det bådar gott för våra ungas framtid, säger Fia Juréen, ordförande i juryn.
Många smarta idéer
Juryn möttes av en bred variation av bidrag med allt från vattenspar via ”Timerduschen” till den självförsörjande ”Elskolan” och ”Moodswing-appen” som stämmer av elevernas energiläge så att läraren kan anpassa lektionen efter detta. Genom ”Warmkeepers” sensorer kan energi sparas genom att rumstemperaturen anpassas till om klassrummet används eller inte, och ”Hållbar stad” hade på ett interaktivt sätt summerat energianvändning i samhället genom en fysisk modell i skolan och en film på mässan.
Årets bidrag kom från
- Hersby gymnasium, olika program, med åtta bidrag. Lärare: Andrés Mejia och Ali Kalhor.
- Anpassad grundskola, ett bidrag, lärare Marie Ullenius.
- Högsätra skola åk 4, fyra bidrag, lärare Anna-Lena Persson.
- Högsätra skola åk 5, fyra bidrag, lärare Niklas Hansen.
- Rudboda skola åk 5 och deras lärare Romina Serey, som arbetade med temat och tog fram fyra bidrag men inte hade möjlighet att vara med på mässan.
Om Innovationsveckan
Innovationsveckan anordnas en gång om året i Lidingö stads kommunala verksamheter: förskola, skola och gymnasieskola. Syftet med Innovationsveckan är att inspirera och utmana unga att skapa innovationer som kan förändra vår omgivning. Ambitionen är att ge barn, elever och pedagoger möjligheten att arbeta tillsammans i kreativa processer för att skapa en meningsfull och miljösmart framtid utifrån ett givet tema. Lösningarna ska vara hållbara och nydanande och digital teknik ska användas, antingen i den innovation eleverna skapar eller i deras presentationer. Veckan avslutas med Innovationsmässan där deltagarna visar upp sina innovationer och tävlar om juryns pris.