Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Elever för lärdomar från Förintelsen vidare

En grupp frivilliga niondeklassare har fått en utbildning som de sent ska glömma. Deras skildringar ställs ut i stadshuset i samband med Förintelsens minnesdag 27 januari.

”Jag har släktingar som suttit i koncentrationsläger. Min generation måste lära sig av historien”, säger Sigrid Ingre från Källängens skola.

”Jag har släktingar som suttit i koncentrationsläger. Min generation måste lära sig av historien”, säger Sigrid Ingre från Källängens skola.

I Käppala skolas kultursal sitter 44 niondeklassare och nio lärare från Lidingös kommunala och fristående skolor. De har nyss återvänt från en fem dagar lång resa i södra Polen där de besökt Förintelsens platser såsom Krakow, Rabka och Auschwitz-Birkenau.

Det senaste året har en ny våg av antisemitism sköljt över oss såväl globalt som lokalt, varför staden beslutat att avsätta extra medel för en utbildningssatsning.

– Resan är en del av det som kommunstyrelsen har beslutat om och öronmärkt medel för, i syfte att stävja antisemitism, berättar Callie Carning, skolledare i Lidingö stad.


Callie projektleder utbildningen som är inne i sin tredje fas; att lära sig känna igen och upptäcka nutida antisemitism, reflektion och spridning av nyförvärvad kunskap.

– Det räcker inte att åka till platser där Förintelsen ägt rum, eleverna behöver även förstå vad som ledde fram till folkmordet på judar. En viktig del i utbildningen är också att prata om civilkurage, hur antisemitism kan stävjas i nutid och framtid, fortsätter Callie.

Stävja antisemitism idag

Tillsammans jobbar elever och lärare med den viktigaste frågan av dem alla – hur tar vi denna kunskap vidare och säkrar oss från antisemitiska uttryck framåt?

– Det finns en antisemitisk jargong bland barn och unga på Lidingö. De som drar skämt och lägger kommentarer om judar förstår inte vad som ligger bakom. Min uppgift är att upplysa, säger 15-åriga Sigrid Ingre från Källängens skola.

Runt Sigrids hals hänger en liten Davidsstjärna i silver. Hennes vittnesmål om hur det är att leva som ung judinna i dagens samhälle berör kamraterna.

Bodals skola representeras av Frank Malmborg och Aarón Montaño Soto, som önskar att fler jämnåriga ska vilja fördjupa sig i vad antisemitism innebär.

Bodals skola representeras av Frank Malmborg och Aarón Montaño Soto, som önskar att fler jämnåriga ska vilja fördjupa sig i vad antisemitism innebär.

 

– När jag ansökte om att få åka med på resan till Polen såg jag det mer som en rolig grej. Nu förstår jag allvaret och vad som har hänt på dessa platser. Det går inte längre att backa från den insikten, berättar Frank Malmborg från Bodals skola.

Hans skolkamrat Aarón Montaño Soto nickar instämmande:

– Det var inte så många från vår skola som ville åka. I efterhand tänker jag att alla niondeklassare borde få uppleva det vi gjort.

Utställning i stadshuset

Eleverna blir nu kunskapsambassadörer på sina respektive skolor där de ska berätta för skolkamrater om vad de lärt sig.

Elsa Danielsson och Elsa A Lundeberg från Torsviks skola uttrycker sina känslor i måleri. ”Vi vill förmedla hur hemskt det är med judehat”, säger de.

Elsa Danielsson och Elsa A Lundeberg från Torsviks skola uttrycker sina känslor i måleri. ”Vi vill förmedla hur hemskt det är med judehat”, säger de.

 

Deras fotografier, teckningar och skildringar från Förintelsens platser kommer även att ställas ut för allmänheten i stadshusets entréhall 22 januari till 9 februari.

Den 27 januari, på Förintelsens minnesdag, delas Lidingö stads Raoul Wallenbergpris ut. Priset högtidlighåller minnet av diplomaten Raoul Wallenberg som tack vare sin modiga gärning räddade livet på tiotusentals judar.

Till toppen av sidan