Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Raoul Wallenberg-dagen

Raoul Wallenberg var svensk diplomat under andra världs-kriget. Han föddes 1912 i Kappsta på Lidingö. Raoul Wallenberg blev känd för att han hjälpte många människor att slippa hamna i koncentrations-läger.

Nazisternas största koncentrations-läger Auschwitz-Birkenau stängdes den 27 januari 1945. Därför har regeringen utsett den 27 januari till en dag för människo-värde och demokrati.

På Lidingö firar vi varje år Raoul Wallenberg-dagen den 27 januari. Vi delar också ut ett pris som heter "I Raoul Wallenbergs anda". Priset delas ut till ungdomar på Lidingö som motverkar alla former av kränkande behandling.

Minnesmärken över Raoul Wallenberg

Det finns minnes-märken resta över Raoul Wallenberg på flera platser, bland annat i New York, London, Jerusalem och Budapest.

Raoul Wallenberg föddes i sin morfars hem i Kappsta på Lidingö. Där tillbringade han även flera av sin barndoms somrar.

Minnesmärke i stadsparken
På Lidingö finns ett minnesmärke över Raoul Wallenberg. Minnesmärket restes i stadsparken 1999. Det är en nästan fyra meter hög skulptur i brons. Den föreställer Raoul Wallenberg som räcker skydds-pass till hotade människor. Skulptören Willy Gordon fick idén från ett fotografi som togs i januari 1945.

Skulpturen "Attachéväska R W"
Bara grunden finns kvar av det hus där Raoul Wallenberg föddes. På grunden står en väska i brons i naturlig storlek. Väskan är en attaché-väska med initialerna R W. Skulpturen är skapad av Ulla Kraitz. Lidingö stad har fått skulpturen av direktör Marcus Storch som arbetade på företaget AGA.

Kontakt
Till toppen av sidan