Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Se nya årsfilmen om Lilla Lidingöbron

Filmen speglar framstegen i brobygget under 2023. Målet var en färdigbyggd bro, där Lidingöbanan hade börjat rulla, och en så gott som riven föregångare.


Under 2023 byggs spårbrons kurva och landfästet i Torsvik färdigt och bron kompletteras med räcken, kantbalkar, kablar, räls och signaler. Arbeten sker över hela bron, på, inuti och under.

Gamla Lidingöbron rivs till största delen. Inklämd mellan två broar och med det jättelika bågspannet, 140 meter långt, 30 meter högt och över 2 000 ton tungt, är det en utmaning. Den kulturhistoriska byggnaden Vindarnas tempel får tidstypiska fönster, vacker belysning och en renoverad spira på toppen.

Natten mot den 4 juni rullar det sista tåget över Gamla Lidingöbron och SL:s ersättningsbussar börjar gå mellan Ropsten och Baggeby. Så snart den gamla bron tagits ur drift börjar dess landfäste rivas så att det nya kan byggas på samma plats. En ny, säkrare spårövergång för gående och cyklister byggs vid Torsvik.

Det här och mycket mer berättas i den nya årsfilmen om Lilla Lidingöbron. Vi har en färdigbyggd bro, nu återstår det att få i gång spårtrafiken.

Status i dag

Efter intensiva dialoger, framför allt om spåranläggningens eltekniska lösning, är staden och SL överens om vilka åtgärder som ska göras innan Lidingöbanan kan börja gå över bron, samt om vem som ska göra vad och hur kostnader ska fördelas. Kostnaderna för ersättningstrafiken mellan juli 2023 och 28 maj 2024, hittills knappt 16 miljoner kronor, ska delas lika. Planerat datum för trafikstart är den 28 maj.

Ta del av en syntolkad version

Till toppen av sidan