Huvudinnehållet startar här
Huvudinnehållet startar här
Lilla Lidingöbron
Lilla Lidingöbron har byggts för framtiden och ett ökat resande mellan Lidingö och Stockholm. Den nya bron är mer trafikvänlig än dess föregångare för gående, cyklister, mopedister och Lidingöbanan. Bron togs i drift fullt ut i maj 2024. Under 2025 ska bron kompletteras med möbler vid Brotorget och vid brons "balkonger."
Lilla Lidingöbron är med sina 750 meter en av Sveriges längsta broar för gående, cyklister och spårvagnar. Den är betydligt bredare än Gamla Lidingöbron och har flera cykelfiler för bättre framkomlighet och säkerhet. Den har också dubbla spår för att möjliggöra tätare turer för Lidingöbanan.
Bron är ritad av den brittiska arkitektfirman Knight Architects och byggdes av Implenia Sverige AB. Byggnationen startade på plats sommaren 2019. Gamla Lidingöbron fanns kvar och var i drift under den större delen av byggtiden. Under en tid ersattes spårvägstrafiken över bron med buss mellan Ropsten och Baggeby.
Den nya bron invigdes för gående, cyklister och mopedister den 11 oktober 2022. Den 26 maj 2024 öppnade spårbron för Lidingöbanan. Rivningen av den gamla bron pågick till stor del under 2023 och avslutades under 2024.
Se hela byggprocessen i filmen
Filmen sammanfattar byggnationen av Lilla Lidingöbron och de främsta milstolparna under åren 2018-2024.
Ta del av en syntolkad version av filmen
Nyheter kring Lilla Lidingöbron
-
Följ bygget av Lilla Lidingöbron
Se filmen som sammanfattar bygget av Lilla Lidingöbron och de främsta milstolparna under åren 2018–2024. Redan...
-
Se den avslutande årsfilmen om Lilla Lidingöbron
Den 26 maj 2024 blev en historisk dag när Lidingöbanan äntligen började trafikera den nya Lilla Lidingöbron, e...