Huvudinnehållet startar här
Lidingös bygglov toppade servicemätning
Årligen genomförs en mätning av hur landets kommuner sköter sin myndighetsutövning mot näringslivet. I den sammantagna bedömningen för år 2023 hamnar Lidingö i topp. Vi har ställt tre frågor till Jonas Uebel, tf plan- och bygglovschef.
Vad har ni gjort för att få så goda omdömen?
Mätningen görs i samverkan med Sveriges kommuner och regioner, SKR och Stockholm Business Alliance, SBA, och berör ett antal myndighetsområden där företagen betygsätter upplevelsen av kommunens service. Betygsskalan löper från 0 till 100 och det sammanfattande betyget ger ett så kallat NKI-värde, Nöjd-Kund-Index.
För Lidingö är resultatet 83, en ökning från förra mätningens 78. Inom mätområdet bygglov höjdes betyget från 64 till 78. Högst på kurvan vad gäller bygglov var ”bemötande” och ”rättssäkerhet”. Kunderna visade hög nöjdhet .
– Vi jobbar kontinuerligt på att vara tydliga med att vi finns till för företagarna och Lidingöborna, säger Jonas Uebel. Om man har den utgångspunkten tror jag att det blir ett bra bemötande, man förstår vem som är ens uppdragsgivare.
– Vi har arbetat mycket med att utveckla våra e-tjänster så att de ska vara lätta att använda och det ser vi att de används flitigt.
Ni har inte bara goda omdömen om bemötande utan också vad gäller rättssäkerheten. Hur har ni tänkt där?
– Vi har ju duktiga medarbetare som lägger ner den tid som krävs på att ärendet ska bli korrekt behandlat och med hög kvalitet. Under 2023 hade vi 652 ärenden som registrerades, en del är små och lätta att ta hand om, andra kräver mer arbete, men vi tar oss an alla med samma professionalitet.
”Information” var ett område som inte har samma höga siffror i servicemätningen. Vad gör ni åt det?
– För det första ska man vara ödmjuk inför siffror, statistik kan fluktuera från ett år till ett annat, utan att det behöver betyda så mycket. Men naturligtvis tar vi till oss detta och ska skruva ytterligare på vår information på stadens webbplats, lidingo.se så att den är tydligare och lättare att ta till sig.
Hur fortsätter ni i samma anda?
– Omdömet från NKI är ett kvitto på att vi är på rätt väg, men det gäller att aldrig slå sig till ro och bara nöja sig.
Totalt sett ligger Lidingö högre än de kommuner som staden ofta jämför sig med; Danderyd, Sollentuna, Solna, Täby och Österåker.
– Vi har en nyligen antagen näringslivspolicy med just service och bemötande som ett av fokusområdena. Den här mätningen är ett viktigt underlag i vårt kommande arbete med att ytterligare förbättra oss. Jag vill passa på att tacka alla företagare som deltagit i undersökningen, säger Malin Rosenqvist, näringslivschef i Lidingö stad.