Huvudinnehållet startar här
Lidingö stad i nära samarbete med näringslivet
Lidingö stad har under året arbetat för att stärka det lokala företagsklimatet genom en ny näringslivspolicy. Företagsbesök, anbudsskolor och olika evenemang har främjat dialog och samverkan. Planer för 2025 inkluderar ytterligare satsningar för att fortsätta samarbetet.
– Det har varit ett intensivt och givande år där vi genom möten med företagare fått värdefulla insikter. Samarbetet kring näringslivspolicyn har varit särskilt positivt och visar hur vi tillsammans kan skapa bättre förutsättningar för det lokala näringslivet, säger Malin Rosenqvist, näringslivschef i Lidingö stad.
Ny näringslivspolicy och bättre service och bemötande från staden
Näringslivspolicyn beslutades i kommunfullmäktige i våras och visar inriktningen för stadens förhållande till det lokala näringslivet. Genom att arbeta med ett antal fokusområden ser vi till att visionen och målen nås. I policyn beskrivs stadens ambition inom fokusområdena infrastruktur, service och samverkan, upphandling, kompetensförsörjning och lokal service till näringslivet.
Näringslivspolicyn ska bidra till ett gott och utvecklande näringslivsklimat där staden och företagen arbetar mot samma mål. Målbilden är ”Det ska vara enkelt att vara företagare på Lidingö. Företagen ska vara nöjda och lyckas med sin verksamhet”.
Näringslivspolicyn har arbetats fram i samverkan med öns företagarföreningar, Lidingös företagare och stadens förvaltningar.
Ett fokusområde under året har varit service och bemötande. Tjänstemän i staden har genomgått utbildning för att säkerställa ett professionellt och positivt bemötande i kontakterna med staden.
Flera evenemang har genomförts där näringslivet har varit involverat
Mässan Lidingödagen den 21 september lockade 70 utställare och uppåt 1 000 besökare till en dag fylld av aktiviteter och inspiration. Ett förlängt företagsmingel bjöd in till speeddejting och nya affärskontakter och samarbeten. Nytt för i år var inslaget "Byta bransch nu", där företag från besöksnäringen och vård- och omsorg tillsammans med stadens arbetsmarknadsenhet, vuxenutbildning och utbildningsaktörer informerade om karriärmöjligheter och vägar till jobb inom dessa områden. Lidingödagen arrangerades av Lidingö stad, företagarna Lidingö, Kvinnor & Företag Lidingö, Lidingö Näringsliv och Startup Lidingö i samarbete med Lidingö centrum, som parallellt bjöd in till evenemanget ”Smaka på Lidingö centrum”.
Gustaf Dalénpriset är Lidingö stads årliga utmärkelse till personer med tydliga band till Lidingö som verkar inom entreprenörskap, ledarskap, samhällsbyggande och innovation. Årets pris delades ut den 20 november och gick till Magnus Granhed, innovatör och grundare av RECCO, för sitt arbete med säkerhetsinnovationer som räddar liv i skid- och friluftsbranschen.
Det nyinstiftade Tillgänglighetspriset lyfter företag, föreningar, organisationer, grupper och enskilda personer som förbättrar tillgängligheten på Lidingö. Årets vinnare, Coop Skeppet i Lidingö centrum, prisades för sitt framstående arbete med inkludering och motverkande av diskriminering. IFK Lidingö friidrott prisades för att de är en förebild inom fysisk tillgänglighet och kommunikation.
Företagsbesök och dialoger
Under året har representanter från Lidingö stad genomfört en rad företagsbesök för att stärka relationerna och förstå företagens behov bättre. Vi har också bjudit in till marknadsdialoger, frukostar på olika teman och anbudsskolor där vi har utbildat i hur företagen ska agera för att lämna anbud vid stadens offentliga upphandlingar.
– I min roll ligger att skapa arenor för samverkan mellan Lidingö stad och det lokala näringslivet. Det sker genom formella nätverk eller genom mer informella forum. Har du som företagare tips på hur vi kan utveckla dialogen, hör av dig, säger Malin Rosenqvist.
Planer för 2025: Stärkt samverkan och kommunikation
Lidingö stad fortsätter att stärka dialogen med det lokala näringslivet genom förbättrad service och bemötande. Planer för 2025 inkluderar bland annat en förenklad tillståndsguide på webbplatsen lidingo.se som ger bättre guidning och handledning när man ska söka tillstånd.
– Vårt mål är att förbättra kontakten med staden och se till att företagare upplever ett bra bemötande och en smidig hantering av sina ärenden, avslutar Malin Rosenqvist.