Huvudinnehållet startar här
Huvudinnehållet startar här
Guide: Tobak, e-cigaretter och liknande – ansökan
På den här sidan får du veta hur du söker tillstånd för att sälja tobak och hur du anmäler försäljning av e‑cigaretter eller påfyllningsbehållare. Informationen gäller både detalj- och partihandel. Ansök/anmäl fyra månader innan du ska starta försäljningen.
1. När behövs tillstånd för att sälja tobak och liknande?
Försäljning av tobaksprodukter, e‑cigaretter eller påfyllningsbehållare kräver tillstånd. Cigaretter och snus är två exempel på tobaksprodukter. Du behöver söka tillstånd för försäljning i:
Du behöver söka tillstånd för försäljning i:
- partihandel
- detaljhandel i butik eller på annan plats
- detaljhandel på internet (e‑handel).
Det gäller för både tillfällig och permanent försäljning.
2. Innan du ansöker eller anmäler
Ta reda på vilka lagar och regler som gäller för försäljningen och för rökfria utemiljöer.
Länk
3. Ansök/anmäl och bifoga dokument
Ansökan och anmälan görs på Södra Roslagens miljö- och hälsokontors (SRMH) webbplats.
4. När ansökan eller anmälan kommit in
Vi går igenom din ansökan och kontaktar dig om något behöver kompletteras. När ansökan är komplett startar handläggningen.
Om du gjort en ansökan och behöver komplettera kan du göra det på Södra Roslagens miljö- och hälsokontors (SRMH) webbplats.
5. När du fått tillstånd eller blivit registrerad
Du har ansvar för att försäljningen går rätt till. Du kan förlora ditt tillstånd om reglerna inte följs.