Huvudinnehållet startar här
Lidingöbor samlades för diskussion om kollektivtrafiken
Den 18 december samlades drygt 200 Lidingöbor i Gustaf Dalénsalen i Lidingö stadshus för ett öppet möte med Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm och Erik Norling, trafikdirektör på Trafikförvaltningen, Region Stockholm, om kollektivtrafiken på Lidingö och i synnerhet om problemen med Lidingöbanan och den minskade bussturstätheten på ön.
Mötet, som organiserades av Lidingö stad tillsammans med Lidingö Näringsliv, gav invånarna möjlighet att direkt framföra sina synpunkter och frågor till ansvariga från Region Stockholm.
På mötet lyftes inte bara de akuta problemen med turtäthet och pålitlighet, utan också framtida satsningar för att stärka kollektivtrafiken på Lidingö för bland annat bättre tvärtrafik och samspel mellan busslinjer och spårtrafiken för smidiga resor både inom och till och från Lidingö.
Inställda avgångar på Lidingöbanan
Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm höll med om att kollektivtrafiken och framför allt Lidingöbanan inte fungerat som den ska och att det är oacceptabelt. Det finns flera orsaker som påverkar Lidingöbanan. De vagnar som köpts in till Lidingöbanan har inte visat sig fungera som det var tänkt, med bland annat flera fordonsfel. Det har också varit ett antal olika, parallella händelser och fel som påverkar Lidingöbanan. Anton Fendert sade att man också tittar på om man har tillräckligt antal vagnar på Lidingöbanan. I dag finns det nio vagnar på Lidingöbanan. Regionen utreder möjligheten att låna in vagnar från andra linjer. En annan åtgärd är att se över underhållsplanen för vagnarna.
Fendert kunde inte svara på när en fullt fungerade Lidingöbana blir verklighet, men både han och Erik Norling betonade att det är en fråga man har stort fokus på.
Förslag om förändrade busslinjer
Lidingö Näringsliv framförde önskemålet att buss 201 ska förlängas till Gåshaga under tiden som problemen med Lidingöbanan fortsätter.
Många framför också önskemål om att återinsätta in buss 221 samt förändrade linjedragningar för bland annat buss 206 och 238.
Lidingö Näringsliv lade också fram ett förslag om en ringlinje på Lidingö. Det är ett önskemål som många står bakom. Det ska diskuteras på ett möte i januari tillsammans med bland annat Anton Fendert. Dock påpekade Anton Fendert att det inte är politiker som beslutar om linjedragningar.
Att förändra busslinjer är komplext sade Erik Norling, trafikdirektör på Trafikförvaltningen, Region Stockholm, men att det är något som man ska titta på, dock utan konkreta löften.
Fendert sade att neddragningar i kollektivtrafiken beror på försämrad budget.
Fortsatta diskussioner
Mötet var en möjlighet för Lidingöbor att direkt påverka de beslutande politiker och tjänstemän i Regionen som ansvarar för kollektivtrafiken, och deltagarna var ivriga att dela med sig av sina erfarenheter och förslag.
Lidingö stad hoppas att de intensiva diskussionerna kan leda till en kollektivtrafik som både är mer tillförlitlig och hållbar och som bättre möter de behov som finns på ön.