Huvudinnehållet startar här
Krögare kraftsamlar i Ät ute på Lidingö
Hur får vi Lidingöborna att välja något av de runt 70 matställen som finns på ön i stället för att åka till Stockholm och äta? Krögaren Patrik Gadelius har startat initiativet Ät ute på Lidingö.
– Tanken är att samla öns krögare och tillsammans i positiva termer visa upp vad man får när man stannar på ön, säger Patrik Gadelius, ägare till Näsets krog.
Han beskriver två syften med initiativet: att kommunicera med gästerna och att hitta samarbeten mellan krögarna.
– Det finns många tänkbara aktiviteter som vi skulle kunna gå samman kring till exempel ett Smaka på Lidingö, erbjudanden under Lidingöloppet och event på Fotbollens dag 6 juni.
Inspireras av Djursholms torg
Lidingö är en av de svåraste platserna att bedriva krogverksamhet på, menar Patrik. Detta eftersom det inte finns någon större genomströmning. Därför är det viktigt att Lidingöbor hjälps åt att nyttja det utbud som finns i närcentra och som take-away.
– Lidingöbor ser sig som stockholmare, fast med adress Lidingö. Vi som bor på ön har en bild av oss själva som kapitalstarka, levnadsglada och kontinentala, och tänker oss att det ska smitta av sig på restaurangutbudet. Alla önskar sig ett trevligt utbud men ställen går i konkurs för att ingen besöker dem, säger Lidingökrögaren.
– Man kan dra paralleller till Djursholms torg som har ett fint utbud. Skillnaden är att Djursholmsborna faktiskt går dit och äter en lördagkväll. Därav lönar det sig att driva lokalkrogar.
”Som en stor restaurangklubb”
I början på oktober gick kvarterskrogen Quarti i Brevik ut med ett inlägg på Facebook som beskrev hur el- och råvarupriser gått upp så pass mycket att de blivit tvingade att minska utbudet i sin meny, dra ned på personal, stänga av fyra av tolv kylskåp och börja ta betalt för gästernas bröd och smör. Inlägget blev en lokal snackis och har i skrivande stund 320 gilla-markeringar. En av de som gav tummen upp var Patrik på Näsets krog.
– Quarti beskrev på ett bra sätt den frustration som vi i restaurangbranschen känner. Jag vill stämma in, men inte i eget varumärke. Därför startade jag initiativet Ät ute på Lidingö.
Än så länge har nära hälften av öns restaurangägare gått med i initiativet. Man har tagit fram en logga som syns på reklampelare och i sociala medier. Patrik hoppas att budskapet upplevs som vänligt och uppmuntrande.
– Vi vill att Lidingöborna ska förstå att vi alla är en del av öns stora ”restaurangklubb” där vi tillsammans ser till att den hålls vid liv!
Artikelserie av Lidingö Näringsliv
Vill du läsa mer om Lidingös restaurangutbud? Lidingö Näringsliv gör under mars och april en artikelserie om alla restauranger och caféer på ön. Serien är gjord i samverkan med restauranger och caféer på Lidingö, Lidingö Visit, Lidingös lokala anslagstavla och Lidingö Nyheter. Syftet är att ge alla Lidingöbor en snabb orientering av det stora utbudet av restauranger och caféer som finns på ön.
Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande, välkomnar initiativet Ät ute på Lidingö och artikelserien hos Lidingö Näringsliv:
– Restaurangbranschen gör Lidingö levande. Utöver det mest uppenbara – god mat – erbjuder den också sociala kontaktytor, arbetstillfällen och infrastruktur för annan näringsverksamhet på ön. När man går ut och fikar eller äter gör man inte bara sig själv en tjänst. Man hjälper hela ön. Och tack vare Lidingö Näringslivs artikelserie är det just nu enklare än på länge att hitta nåt som passar”, säger Daniel Källenfors.