Huvudinnehållet startar här
Gamla Lidingöbron
Lidingöbroarna bestod till och med år 2023 av Gamla Lidingöbron från 1925 och Lidingöbron som stod klar 1971. Gamla Lidingöbron revs åren 2023-2024 och ersattes av den nya Lilla Lidingöbron.
%20Gamla%20Liding%C3%B6bron%20webb.jpg)
Gamla Lidingöbron byggdes under åren 1917-1925. Bron användes inledningsvis för såväl biltrafik som för person- och godstågstrafik. Bron byggdes om och förstärktes år 1952 och i samband med det gjordes en tillbyggnad för gång- och cykelbana. När den nya Lidingöbron öppnades år 1971 flyttades biltrafiken dit. Godstågstrafiken upphörde år 1978 och därefter trafikerade endast persontåg Gamla Lidingöbron. Bron revs under åren 2023-2024.
Gamla Lidingöbron hade sin sträckning mellan Stockholms stad och Lidingö stad. Inledningsvis ägdes Gamla Lidingöbron av de båda gemensamt, men genom avtal mellan Lidingö stad och Stockholm stad i april 1985 övertog Lidingö stad äganderätten till hela bron. Även finansiering, drift och underhåll ingår i ägandet. Lidingö stad gjorde en genomgripande renovering och ombyggnad av bron under år 1986.
Kortfakta Gamla Lidingöbron
- Gamla Lidingöbrons totala längd (inklusive brogren): 825 meter
- Segelfri höjd 5,2 meter
- Brobredd 7,5 meter
Upprustning av bron
År 2009 ingick Lidingö stad ett avtal med Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, där staden åtog sig att rusta upp Gamla Lidingöbron i samband med beslut om Lidingöbanans upprustning. Under 2012 började Lidingö stad att reparera Gamla Lidingöbron, men omfattande analysarbete visade att kostnaderna för att rusta upp bron skulle bli dyrare än beräknat. Enligt stadens kalkyler och inspektioner av brons skick, var det mest ekonomiskt fördelaktigt och säkrare att bygga en helt ny bro.
Rivning och återvinning
Hösten 2012 tog kommunfullmäktige i Lidingö stad beslutet att ersätta Gamla Lidingöbron med en helt ny bro. År 2019 började Lilla Lidingöbron att byggas och den 26 maj 2024 ersatte den nya bron Gamla Lidingöbron fullt ut.
Gamla Lidingöbron revs under åren 2023-2024. Totalt bestod bron av närmare 3 000 ton stål. Detta togs tillvara och smältes ner hos Celsa Nordic i Mo i Rana. På så sätt lever Gamla Lidingöbron vidare i form av armering i byggnader och konstruktioner runt om i Norden. Bland annat kommer stålet att återfinnas i Kalmarsundsverket, hos Mälarhamnar, i brobygge på E18 och i projekt Lovö Söder på Ekerö.