Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Följ bygget av Lilla Lidingöbron

Se filmen som sammanfattar bygget av Lilla Lidingöbron och de främsta milstolparna under åren 2018–2024. Redan 2012 fattades beslutet att bygga en ny bro mellan Lidingö och Stockholm, eftersom den gamla började nå slutet av sin livslängd. Men det var först 2019 som arbetet med den nya bron drog i gång på riktigt.


Lilla Lidingöbron har byggts för framtiden och för att fler ska kunna gå, cykla eller åka kollektivt. Med sina 750 meter är bron en av Sveriges längsta broar för både gående, cyklister och spårvagnar. Betydligt bredare än Gamla Lidingöbron, erbjuder den bättre framkomlighet och säkerhet, flera filer för cyklister och mopedister och dubbla spår för Lidingöbanan. Lilla Lidingöbron ritades av den brittiska arkitektfirman Knight Architects.

Några viktiga milstolpar

2018

Avtal tecknas med Implenia Sverige AB för att bygga den nya bron och riva den gamla. Planering och projektering startar.

2019

Grundläggningen av bron startar från Ropstenssidan. Den första av 196 pålar slås ner till sjöbotten den 5 augusti. Den första bropelaren gjuts strax före jul.

2020

Alla pålar är nedslagna och grundläggningen av bron blir klar. De två första brospannen gjuts och bron börjar växa fram från Ropsten mot Lidingö.

2021

Gamla Lidingöbrons norra brogren rivs. Alla spann till gång- och cykelbron är gjutna och grundläggningen av hela brokonstruktionen är färdig. Strax före årsskiftet möts de båda färdiggjutna brodelarna och man kan gå över hela brosträckan.

2022

Bron får sin speciella karaktär med belysningsstolpar, räcken, granitplattor och täckplåtar. Den 11 oktober öppnar bron för gående och cyklister. Den gamla brons gång- och cykelgren rivs.

2023

Spårbrons kurva och landfästet i Torsvik byggs färdigt. Gamla Lidingöbron rivs till största delen. Den 4 juni rullar det sista tåget över Gamla Lidingöbron. I augusti är den nya bron färdig men fler besiktningar behöver genomföras innan den kan tas i drift.

2024

Den 26 maj börjar Lidingöbanan köra hela vägen mellan Ropsten och Gåshaga. Gamla Lidingöbrons sista fundament och pålarna under vattnet tas bort. Marken runt arbetet återställs och projektet Lilla Lidingöbron avslutas.

Ta del av en syntolkad version

Kontakt
Till toppen av sidan