Huvudinnehållet startar här
Lilla Lidingöbron öppnar för gående och cyklister
På tisdag den 11 oktober kan du börja gå eller cykla över vår nya bro. Med bredare gång- och cykelbanor erbjuder Lilla Lidingöbron bättre framkomlighet och säkerhet för gående, cyklister och mopedister.
Det jobbas in i det sista med att förbereda för att släppa på gång- och cykeltrafiken. Den 11 oktober klockan 07.00 öppnas grindarna till den nya bron. Det kommer att uppmärksammas på plats, även om den stora invigningen sparas till nästa år, när även Lidingöbanan börjar trafikera bron.
—Det är fantastiskt roligt att vi nu kan öppna den här delen av bron. Den nya, moderna bron betyder mycket för Lidingö. Nu blir det gott om plats för cyklister och gångtrafikanter, säger Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande.
Gående får en separat gångbana och det finns två breda cykelfiler, en i vardera riktningen, som gör det lättare att cykla både i ett långsammare tempo och lite snabbare (max 20 km/h). Vid landfästet i Ropsten fortsätter gång- och cykelstråket rakt fram, bakom värmeverket, innan det ansluter till befintliga gång- och cykelbanor. Tågspåren i Ropsten behöver alltså inte längre korsas. På Lidingö ansluter bron i en T-korsning mot norr och söder på Islinge hamnväg. Till dess att den färdigställts är på- och avfarten lite smalare än den kommer att vara när brobygget är klart. Då kommer även en cykelstation med pump att finnas i anslutning till bron.
Fortsatt byggarbetsplats
I samband med att den nya bron öppnar för gående och cyklister stängs Gamla Lidingöbron helt för dessa trafikanter. Tåget rullar vidare på den gamla bron en bit in på 2023.
—Den gamla brons förgrening in mot Islinge hamnväg rivs ganska omgående, så att vi får möjlighet att färdigställa spårbron in mot Torsviks station, säger Alexander Ahne, biträdande projektledare för Lilla Lidingöbron.
För även om gång- och cykeldelen öppnar är Lilla Lidingöbron långt ifrån klar och är fortsatt en byggarbetsplats, något som är viktigt att respektera. Samtidigt får du som Lidingöbo chansen att följa brobygget på lite närmare håll.
—Det återstår bland annat att bygga spårbrons sista spann och lägga spår längs hela bron. Brotorget kommer att stängslas in, så att det kan färdigställas. Hit flyttas sedan den lilla väntkuren ”Vindarnas tempel” som är nyrenoverad och som kommer bidra till att återskapa den tidigare miljön, säger Jan Werner, projektledare för Lilla Lidingöbron.
Kompletterande arbeten med bland annat räcken, sittbänkar vid balkongerna och installationer på spårsidan sker också under hösten.
Byggtid 2019-2023
Lilla Lidingöbron blir den nya förbindelsen mellan Lidingö och Stockholm för gående, cyklister, mopedister och Lidingöbanan. Bron är ritad av Knight Architects och byggs sedan 2019 av Implenia. När bron är i full drift 2023 rivs Gamla Lidingöbron efter att ha tjänat i nästan hundra år. Lilla Lidingöbron blir med sina 750 meter en av Sveriges längsta spårvägsbroar. Den kommer skapa bättre framkomlighet och säkerhet för trafikanterna och möjlighet för tätare turer med Lidingöbanan.
Bron i siffror
- 750 meter lång
- 7 meter segelfri höjd
- 16 meter bred - 4,5 meter för cyklister och mopedister, en bana i vardera riktningen.
- 2 meter bred separat gångbana
- Dubbelspår för Lidingöbanan, klarar 50 procent högre hastighet än i dag