Huvudinnehållet startar här
Så får Gamla Lidingöbrons stål nytt liv
Under året har Gamla Lidingöbron rivits och gett plats åt nya Lilla Lidingöbron. Men vad hände egentligen med allt material från den gamla stålbron?
Gamla Lidingöbron börjar bli ett minne blott, om än ett vackert sådant. Nu återstår bara lite efterarbeten under vattnet, sedan är hela rivningsarbetet klart.
Gamla Lidingöbron byggdes mellan 1917 och 1925, med stål från mellankrigstidens Tyskland. Totalt bestod bron av närmare 3 000 ton stål, som nu smälts ner hos Celsa Nordic i norska Mo i Rana. Materialet kommer leva vidare i form av armering i byggnader och konstruktioner runt om i Norden. Redan nu står det klart att stålet kommer att återfinnas i Kalmarsundsverket, hos Mälarhamnar, i brobygge på E18 och i projekt Lovö Söder på Ekerö.
– Att bygga cirkulärt och upphandla hela värdekedjan hållbart, från rivning till färdigt projekt, blir alltmer viktigt, säger Niklas Weibo, inköps- och marknadschef, Celsa Nordic Recycling.
Men, finns inga spår av den gamla bron kvar på Lidingö?
– Jodå, vi har sparat en del ståldetaljer som minne av vår fina gamla bro, som tjänade oss i nästan 100 år, säger Alexander Ahne, från projektet Lilla Lidingöbron.