Huvudinnehållet startar här
Se den avslutande årsfilmen om Lilla Lidingöbron
Den 26 maj 2024 blev en historisk dag när Lidingöbanan äntligen började trafikera den nya Lilla Lidingöbron, en händelse som många hade sett fram emot. Samtidigt fortsatte rivningen av den gamla bron, inklusive fundament och pålar under vattnet.
Det första halvåret präglades av ett intensivt arbete och många diskussioner för att få igång spårtrafiken över bron. I filmen berättar stadens projektledare Jan Werner och Alexander Ahne om orsaken till förseningen av Lidingöbanans trafikstart och hur problemet slutligen löstes.
Rivningen av Gamla Lidingöbron var en omfattande process, där fundamenten och de 170 betongpålarna under vattnet togs bort.
När Lidingöbanan till sist kunde köra hela vägen mellan Ropsten och Gåshaga var det en glädjens dag och en viktig milstolpe för projektet. Tio år efter att den första ritningen togs fram har bron blivit verklighet, och resultatet är precis som på ritbordet – och dessutom inom budget.
Arbetena kring Brotorget och brofästet integreras nu med nästa projekt på platsen, Lidingö brostrand, som syftar till att göra området mellan bron och Islinge udde till ett trevligt rekreationsområde för allmänheten.
Missade du något av detta? Se årsfilmen som sammanfattar händelserna under 2024 fram till den efterlängtade trafikstarten.