Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Tack och adjö Lidingös gamla landmärke

Gamla Lidingöbrons så karakteristiska bågspann är nu borta. I filmen snabbspolar vi hur det gick till.


Rivningen av Gamla Lidingöbron löper på enligt plan. Den mest utmanande delen är nu avklarad, demonteringen av det 2 000 ton tunga bågspannet. Noggrann planering och precisionsarbete krävdes för att hålla uppe den 140 meter långa och 30 meter höga bågen när den bit för bit klipptes ned från en sky-lift.

Därefter togs den stora motvikten till broklaffen bort, ett arbete som också var spektakulärt för de som följde det på plats. Motvikten, på cirka 350 ton, var först tänkt att bilas ner, men eftersom det var svårt att komma åt med maskinen fälldes den i stället ned på resterande del av gamla bron.

Återvinns

En bit in i november återstår det 2-3 brospann, sammanlagt cirka 100 meter, att riva av Gamla Lidingöbron. Klaffen närmast Ropsten är den sista som försvinner. I början av december ska allt stål vara bortforslat. Stålet, som är av skiftande kvalitet, bland annat efter första världskrigets stålbrist, fraktas till ett stålverk i norska Mo i Rana för att smältas ner och återanvändas som armeringsjärn på den nordiska marknaden. På så sätt får delar av bron leva vidare genom återvinning och det kommer så småningom vara möjligt att spåra var stålet används på nytt.

–Vi ska ju också göra ett minnesmärke av det stål som vi tagit tillvara, tanken är att det ska placeras i anslutning till nya Lilla Lidingöbron, säger Alexander Ahne, ansvarig för Gamla Lidingöbron.

Påle för påle

När hela överbyggnaden är riven är det dags att ta bort fundamenten.

–De rivs från toppen och nedåt. Den gamla bron består av 15 fundament, varar det största, vid brogrenen, innehåller drygt 20 betongpålar. En påle i taget tas upp, så det är ett omfattande och tidskrävande jobb, säger Alexander Ahne.

Bron har burits upp av närmare 300 pålar, nedslagna i sjöbotten. Till skillnad från Lilla Lidingöbrons pålar, som är nedslagna till fast berg, något som inte var möjligt när den gamla bron byggdes. Pålarna är varierande av betong och stål och de kapas vid sjöbotten innan de dras upp på en pråm. Arbetet beräknas vara klart till våren och utförs helt och hållet av Marine Group, en underentreprenör till Implenia.

Kontakt
Till toppen av sidan