Huvudinnehållet startar här
Tätskikt läggs på gång- och cykelbron
Efter att ha nått milstolpen att få hela gång- och cykelbron färdiggjuten till jul monteras all formställning som hållit upp brokonstruktionen ner. Räcken, mittbarriär och belysning ska komma på plats och det jobbas för fullt med att lägga tätskikt.
—Sedan årsskiftet handlar mycket om att riva, sortera och forsla bort material från den gjutna bron. Med hjälp av den stora kranen Lodbrok demonteras det röda formverket (MSS) och sätts på pråmar för vidare transport till Tyskland, säger Jan Werner, projektledare för Lilla Lidingöbron.
Mycket arbete återstår ändå på den färdiggjutna bron: mittbarriären och kantbalkar monteras och i ett stort vitt tält jobbar man med att lägga tätskikt. Flera aktiviteter sker inne i tältet som är monterat på ett slags räls och skjuts successivt framåt. Arbetet beräknas ta några månader och måste göras utan risk för väta och smuts och i minst 5 graders värme.
Flera lager
—Först ytbehandlas betongen genom blästring och ojämnheter jämnas till. Därefter förseglas kanter och en primer läggs på hela gång- och cykelbanan. Ovanpå det rullas tätskiktsmattorna ut för att bland annat skydda betongbron från vägsalter. Alla arbetsmoment följs noga upp med kontroller av till exempel daggpunkt och temperatur i betongen. Slutligen läggs ytskiktet i form av asfalt och betong, men det sker först senare för att hålla det så fräscht som möjligt inför öppningen av gång- och cykelbron, säger Alexander Ahne, biträdande projektledare för Lilla Lidingöbron.
Vissa arbeten är väderberoende och lämpligare att göra när kylan har släppt. Då ska räcken monteras och plattor, belysning och elstolpar sättas på plats. Gång- och cykeldelen av bron görs klar innan man börjar lägga räls.
—Snygga stenplattor i granit kommer att separera gångstråket från cykelbanan. Räckena blir av stål, öppna och luftiga med trähandledare och infälld belysning, säger Alexander Ahne.
På en avskild yta i närheten pågår renoveringen av Vindarnas tempel som så småningom kommer att smycka det nya brotorget. I Ropsten har landfästet kommit ett steg längre, där är samtliga betongarbeten klara och det är dags att fylla konstruktionerna med stenkross till rätt nivåer. Därefter ska ytorna förses med en spårdel och ett gång- och cykelfält för att matcha Lilla Lidingöbron.