Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Vindarnas tempel flyttad från gamla bron

Nu har den lilla väntkuren "Vindarnas tempel" lyfts bort från Gamla Lidingöbron. När den återfått sin forna glans ska den få en framskjuten placering på den nya bron.

Liten gul rund kur på en bro.

Den lilla väntkuren från 1925, i folkmun kallad "Vindarnas tempel," ska bevaras. Nu har den flyttats till en trygg och säker plats och täckts över i väntan på renovering. Tanken är att den ska få belysning och en skylt med texten Brogenen på taket, precis som det såg ut förr. När Lilla Lidingöbron är klar ska "Vindarnas tempel" placeras på den torgliknande ytan som anläggs mellan brogrenen och Lidingö.

- Det ursprungliga syftet med "Vindarnas tempel" var att fungera som väderskydd och väntkur. I dess nya tappning blir byggnaden också en kulturhistorisk plats, med fotografier och information om de olika Lidingöbroarna genom tiderna, säger Jan Werner, projektledare för Lilla Lidingöbron.

Ett av Lidingös kulturarv

Väntkuren byggdes för Lidingöbanan för nära 100 år sedan och den har en spännande historia. Södra och Norra Lidingö var länge två skilda världar. Norra Lidingöbanan från 1907 och Södra Lidingöbanan från 1914 hade skilda färjelägen vid Islinge respektive Herserud, varifrån ångfärjorna gick över Lilla Värtan till Ropsten. Varje bolag bevakade noggrant endast sina egna trafikområdens intressen. Ingen form av samtrafik förekom.

När Gamla Lidingöbron öppnades för trafik våren 1925 togs ett första steg till tvärförbindelser inom Lidingö. Banornas tidtabeller var lagda så att man inte skulle behöva vänta särskilt länge. Men till följd av tågens förseningar kunde ibland resenärernas väntetid bli lång.

Även kallad Tengboms kiosk

Den så kallade Brogrenens väntsal skapades av den framstående arkitekten Ivar Tengboms medarbetare och utfördes som ett litet klassicistiskt rundtempel i trä, prytt med en förgylld sol på sin spira. Från början var byggnaden helt öppen mot Stockholmssidan, och fick till följd av det utsatta läget snart i folkmun den skämtsamma benämningen ”Vindarnas tempel”. Även namnet "Tengboms kiosk" har förekommit.

Brogrenens hållplats användes fram till den 3 september 1967, högertrafikdagen, då tågens ändhållplats flyttades till Ropsten.

Norra Lidingöbanan lades ned den 12 juni 1971, i samband med att den nya vägbron kom till. Behovet av tvärförbindelser på Lidingö har därefter övertagits av samtrafik mellan bussar och Södra Lidingöbanan.

Som ett minnesmärke över 1925 års vackra och tekniskt avancerade brobygge bevarade Lidingö stad ”Vindarnas tempel” på den plats mellan brogrenarna där passagerarna gjort hundratusentals tågbyten genom åren. Tidens tand har nött ner den gamla fina byggnaden, men snart ska den få ett nytt lyft.


Svartvit bild på dam i en väntkur för länge sedan.

Vindarnas tempel, strax efter invigningen av Gamla Lidingöbron, 1925. Foto: Lidingö brostyrelsens doktor-ingenjör Ragnar Schlyter.

Kontakt
Till toppen av sidan