Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

2023 - Q4

It- och digitaliseringsenheten

Digitalisering - AI-assistent för stadens omvårdnadspersonal

Utvärderas

AI

Staden har tillsammans med Atea och Microsoft skapat Mentorn för hemtjänsten. Mentorn är en chatbot skapad med generativ AI och stöttar medarbetare i att hitta och sammanfatta de olika rutinerna som finns på ett snabbt och korrekt sätt. Sedan april finns Mentorn tillgänglig för alla medarbetare inom Lidingö stads hemtjänst och vi utvärderar löpande funktioner och användandet. Några kommentarer från medarbetare som använder Mentorn är:

"Den är väldigt lätt att använda och underlättar i arbetet"

"Du kan vara mer självständig och snabbt få hjälp"

Fördelarna med Mentorn är många men några av dem är:

🌟Ökad trygghet för både medarbetare och kund- medarbetare kan snabbt söka upp korrekt rutin vid osäkerhet eller fråga från kund utan att behöva lägga tid på att ringa en kollega eller chef

🌟Kompetensutveckling- genom att själv på ett enkelt sätt kunna söka reda på information ökar det kompetensen hos medarbetaren

🌟Attraktivare arbetsplats- vi har lättare att attrahera arbetskraft, det finns många som vill jobba med omvårdnad och ha tillgång till det senaste teknikstödet

🌟Sist men inte oviktigast- det kommer i förlängningen leda till effektivare introduktion av nyanställda. Nyanställda och vikarier kommer snabbare känna sig bekväma med att utföra sitt arbete självständigt eftersom de vet att de har Mentorn till hands när de känner sig osäkra.

 

Storlek

Medium

Kontaktperson

Therese Perner

therese.perner@lidingo.se
Till toppen av sidan