Huvudinnehållet startar här
Kvalitetsarbete omsorg och stöd
Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten i omsorgsarbetet. Du kan ta del av undersökningar, vilka metoder vi arbetar med och utvecklar. Vi hänvisar också till andra myndigheter som utför undersökningar och jämför kvalitet.
Uppföljning av verksamheterna
Omsorgs- och socialnämnden följer upp sina ansvarsområden enligt kommunallagen. Syftet är att kontrollera att uppdragen utförs i enlighet med kraven på förfrågningsunderlaget, anbud och avtal. Uppföljning hjälper oss att förbättra och utveckla verksamheterna. Staden har upprättat en plan som berör följande verksamheter:
- Omsorgs- och socialförvaltningens egna verksamheter som drivs enligt beställning av omsorgs- och socialnämnden.
- Entreprenadverksamheter som är upphandlade enligt Lag om offentlig upphandling. LOU.
- Verksamheter upphandlade enligt Lag om valfrihetssystem, LOV.
Uppföljningen omfattar vård- och omsorgsboenden, hemtjänst, familjerådgivning, matleveranser, personlig assistans och ledsagarservice
Andra uppföljningsmetoder är bland annat brukarundersökningar, patientberättelse och individuella uppföljningar.