Huvudinnehållet startar här
Kvalitetsarbete barn och utbildning
Kvalitets- och utvecklingsarbetet är en ständigt pågående process med barnens bästa som utgångspunkt. Vi följer upp resultaten och utvärderar uppsatta mål för att veta var vi ska lägga fokus i vårt arbete.
Systematisk kvalitetsarbete
Varje förskola och skola följer regelbundet upp kvaliteten i sin verksamhet, kopplat till läroplanernas mål och riktlinjer. Arbetet sker utifrån perspektiven: mål och resultat, strukturellt samt pedagogik och processer.
Mål och resultat
Detta perspektiv fokuserar på i vilken mån en förskola eller skola:
- förverkligar nationella och kommunala mål
- svarar mot nationella krav och riktlinjer
- strävar efter att förbättras
Strukturellt
Det kommunala perspektivet i förskolan och skolan är ett genomförandeperspektiv. Det handlar om hur resurserna fördelas, hur ledarskap utövas, hur det pedagogiska arbetet organiseras samt hur nöjda föräldrar, barn och elever är med verksamheten.
Pedagogik och processer
Ett pedagogiskt perspektiv fokuserar på förskolan och skolans kvalitet främst utifrån deras uppdrag och de processer som leder till lärande och utveckling.
Arbetet dokumenteras i årlig rapport
Förskolorna och skolorna dokumenterar sitt kvalitetsarbete i en årlig rapport. Rapporterna ligger till grund för lärande- och kulturförvaltningens övergripande uppföljning.
I kvalitetsarbetet lägger vi fokus både på ”hårdare” värden som betyg, resultat och resurser, och på mer ”mjuka” värden som trivsel, inflytande och arbetsro.
Nationella och internationella bestämmelser
Stadens arbete med barn och unga följer alla nationella och internationella bestämmelser inom området: Unicef:s barnkonvention, Skollagen med mera.