Lidingös historia
Gammal kulturbyggd
Människor har bott på Lidingö ända sedan 600-talet. Vi har hittat gravfält från järnåldern och runstenar från vikingatiden.
På 1500-talet och nästan 300 år framåt, hörde Lidingö till Djursholm. Då fanns det 25 gårdar på Lidingö som levererade mjölk och fisk till stockholmarna. Men sedan såldes gårdarna till rika stockholmare. På den tiden fick man åka båt för att komma till Lidingö.
Lidingö får en bro till fastlandet
Lidingö fick sin första bro över till fastlandet 1803. Då började Lidingö utvecklas till en modern villastad. Många sommargäster lockades till ön och det finns flera stora sommarvillor kvar från den tiden.
Sitt nuvarande utseende fick Lidingö i början av 1900-talet. Då byggdes öns villastäder och tomtförsäljarna lockade med "friskt liv, friluftsliv och kontakt med naturen". Lidingö blev köping år 1910 och stad 1926.
Lidingö får en ny bro
1925 byggde man en ny bro mellan Ropsten och Torsvik på Lidingö. Så småningom byggdes också hyreshus och Lidingö blev mer och mer tätbebyggt. Och nu när tunnelbanan går ända fram till Ropsten är det enkelt att åka hit och många som vill bo på Lidingö.