Ansökan
Du ansöker om skolskjuts via Lidingö stads e-tjänst ”Skolskjuts – ansökan". För att slutföra ansökan måste du och eventuell medsökande, signera ansökan med Mobilt BankID eller annan e-legitimation. En försenad eller ofullständig ansökan kan innebära att beslutet om skolskjuts försenas. I avvaktan på beslut ansvarar vårdnadshavaren för att eleven kommer till och från skolan. Vi rekommenderar att du ansöker om skolskjuts läsårsvis ska ha skickat in för nästkommande läsår, senast 20 maj. Därefter sker en individuell prövning.
Skolskjuts – ansökan, e-tjänst
Länk till annan webbplats.
Handläggningstid
General handläggningstid för skolskjuts är upp till fyra arbetsveckor. Vi behandlar ansökan först när samtliga sökande signerat med e-legitimation och ansökan är komplett.
Beslut
Staden tar beslut läsårsvis för skolskjuts eller när behov finns. Alla beslut lämnas via e-tjänsten. Du som sökt via e-tjänst loggar in på ”Mina ärenden” för att hämta beslutet. Då många ansöker till början av varje läsår skickar vi besked om beslut senast mitten på augusti.
För att alla ska ha en chans att överklaga inom tre veckor skickar Lidingö stad inte ut några beslut i semestertider utan väntar till augusti.
Överklaga skolskjutsbeslut
Skolskjutsbeslutet kan överklagas inom tre veckor från den dag beslutet publicerades i e-tjänsten.