Huvudinnehållet startar här
Ansök om bygglov eller gör en anmälan
Använd gärna vår e-tjänst för att ansöka om bygglov, marklov och rivningslov, eller för att göra en anmälan om åtgärder. Innan du ansöker behöver du veta vilka handlingar du ska skicka med och ha dessa tillgängliga.
Viktig information om nya byggregler som gäller från 1 juli 2025
Från och med 1 juli 2025 förändras Boverkets byggregler. Det påverkar dig som söker bygglov eller gör en anmälan.
De nya byggreglerna är inte lika detaljerade. Det innebär att du som bygger har ett större ansvar att visa att ditt projekt uppfyller alla krav. Det ställs även fler krav på dokumentationen i din ansökan.
Information om nya byggregler finns på Boverkets webbplats, Om Boverkets nya byggregler - Boverket Länk till annan webbplats..
Under ett år kan du välja vilka regler som ska gälla för ditt byggprojekt
Om du lämnar in din ansökan mellan 1 juli 2025 och 30 juni 2026 kan du välja vilka regler som ska gälla för ditt byggprojekt, de äldre byggreglerna i Boverkets byggregler, BBR, eller de nya byggreglerna. Du får inte byta byggregler efter att din ansökan har börjat handläggas. Men du kan ta tillbaka din ansökan och skicka in en ny om du vill byta till andra byggregler.
Tala om i ansökan vilka regler du vill ska gälla
Om du vill följa de nya reglerna under perioden 1 juli 2025 till 30 juni 2026 ska du skriva det i fritextfältet i din ansökan. Om du inte lämnar information i din ansökan att du väljer nya byggregler utgår vi ifrån vi att du vill följa de gamla byggreglerna i BBR.
Från 1 juli 2026 kan du inte välja mellan gamla och nya byggregler längre. Om du lämnar in din ansökan den 1 juli 2026 eller senare måste du följa de nya byggreglerna.
Välj själv hur du gör din ansökan
Du kan skicka in din ansökan antingen via vår e-tjänst, med e-post eller med papperspost. Oavsett hur du ansöker, se till att du har allt underlag som krävs innan du börjar.
Samma e-tjänst eller blankett används för ansökan om bygglov, marklov, rivningslov, attefallsåtgärder och förhandsbesked, samt anmälan om åtgärd.
En lovansökan är en offentlig handling. Det innebär att vem som helst kan få läsa din ansökan eller anmälan när den har registrerats hos oss.