Huvudinnehållet startar här
Detta behövs vid ansökan
För att vi ska kunna handlägga och fatta beslut om din bygglovsansökan måste den vara komplett. Se till att du har alla handlingar som behövs innan du skickar in din ansökan, så kommer du att kunna sätta igång med ditt projekt snabbare.
Handlingar som behövs
Olika byggprojekt kräver olika handlingar, beroende på omfattning och komplexitet. Normalt behöver du bifoga följande handlingar i en bygglovsansökan:
- Ansökningsblankett med namnunderskrift. Om sökanden är ett företag ska bevis om firmatecknare skickas med.
Ansökningsblankett Pdf, 610.9 kB. - Situationsplan i skala 1:500 eller 1:400 Situationsplan
- Markplaneringsritning (krävs vid nybyggnad och större tillbyggnader)
Markplaneringsritning - Planritningar i skala 1:100
Planritningar - Fasadritningar i skala 1:100
Fasadritningar - Sektionsritningar i skala 1:100
Sektionsritningar
Även ett förslag till kontrollplan, och uppgift om kontrollansvarig, kan krävas beroende på ärendet.
Ritningarna i en ansökan eller anmälan ska vara fackmannamässigt utförda och det kan därför vara bra att redan tidigt i processen anlita en arkitekt eller byggnadstekniker.
Bygglovsansökan digitalt eller på papper
Du kan skicka in ansökan digitalt via e-post eller via vår e-tjänst. Du kan bifoga digitala handlingar i följande format: Word, pdf, tif, jpg eller gif. Ritningar ska dock alltid vara i pdf-format för att kunna skrivas ut skalenligt. Använder du vår e-tjänst måste varje ritning skickas in som en separat fil, det vill säga att ett ritningsdokument blir en egen fil.
Du kan också skicka in ansökan via papperspost. Då måste din underskrift finnas på ansökan, annars kan vi inte registrera den och påbörja handläggningen. I en pappersansökan ska handlingarna lämnas in i ett exemplar, i ritningsformat A3.