Huvudinnehållet startar här
Huvudinnehållet startar här
Lilla Lidingöbron
Lilla Lidingöbron har byggts för framtiden och ett ökat resande mellan Lidingö och Stockholm. Den nya bron är mer trafikvänlig för gående, cyklister och mopedister samt för Lidingöbanan. Den nya bron har tagits i drift fullt ut. Det återstår lite kompletteringar i form av möbler till bron och rivningsarbeten av den gamla bron, sedan avslutas projektet.
Lilla Lidingöbron är med sina 750 meter en av Sveriges längsta spårvägsbroar och betydligt bredare än den tidigare bron, Gamla Lidingöbron. Den har flerfiliga gång- och cykelbanor för bättre framkomlighet och säkerhet och dubbla spår för tätare turer med Lidingöbanan.
Det var Implenia Sverige AB som fick uppdraget att bygga Lilla Lidingöbron och arbetet startade på plats sommaren 2019. Gamla Lidingöbron fanns kvar och var i drift under den större delen av byggtiden. Under en tid ersattes spårvägstrafiken över bron med buss mellan Ropsten och Baggeby.
Den nya bron invigdes för gående, cyklister och mopedister den 11 oktober 2022. Den 26 maj 2024 öppnade spårbron för Lidingöbanan. Rivningen av den gamla bron pågick till stor del under 2023 och fortsätter en bit in i 2024.
Årsfilm 2024 - Spårtrafiken kommer igång över bron
Den avslutande årsfilmen i vår serie om bygget av Lilla Lidingöbron sammanfattar händelserna under 2024, fram till Lidingöbanans efterlängtade trafikstart över bron den 26 maj.
Syntolkad version av årsfilm 2024
Nyheter kring Lilla Lidingöbron
-
Se den avslutande årsfilmen om Lilla Lidingöbron
Den 26 maj 2024 blev en historisk dag när Lidingöbanan äntligen började trafikera den nya Lilla Lidingöbron, e...
-
Så får Gamla Lidingöbrons stål nytt liv
Under året har Gamla Lidingöbron rivits och gett plats åt nya Lilla Lidingöbron. Men vad hände egentligen med ...