Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Huvudinnehållet startar här

E-faktura kund

Som fakturamottagare hos Lidingö stad kan du betala dina fakturor via e-faktura. Vi erbjuder e-faktura för de flesta tjänster som staden tillhandahåller.

Tjänsten är kostnadsfri och ger en säkrare och enklare betalningshantering eftersom bankgironummer, OCR-nummer, förfallodatum och belopp fylls i med automatik. Du behöver bara godkänna betalningen.

Så här skaffar du e-faktura

  1. Gå in på din internetbank
  2. Välj e-faktura och anslut leverantör
  3. Följ länken och fyll i några uppgifter
  4. Från och med nu får du ett meddelande i din internetbank när det finns en ny faktura
  5. Logga in på din internetbank och godkänn! Belopp, OCR och allt annat är redan ifyllt.

Du får därefter ingen faktura per post.

Vad innebär e-faktura (elektronisk faktura)?

En e-faktura är en elektronisk faktura och skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som en faktura på papper. E-fakturan innehåller även samma uppgifter som en faktura på papper.

När du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon faktura på papper.

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din faktura på papper.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura att betala?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa internetbanker godkänner automatiska betalningar. För att fakturorna ska betalas automatiskt måste den inställningen göras på internetbanken. När du har godkänt Lidingö stads fakturor för automatisk betalning behöver du inte gör någonting.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Vill du att fakturan ska betalas på en annan dag än förfallodagen kan det enkelt ändras på internetbanken. Du kan även ändra belopp på fakturan i internetbanken. Du kan även ändra belopp på fakturan i internetbanken. Den summan du väljer går iväg till betalning.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra. Anmälan till autogiro görs via blankett som finns bland våra e‑tjänster.

Ansök om autogiro, e-tjänst Länk till annan webbplats.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura på förfallodagen får du en betalningspåminnelse per post, på samma sätt som gäller för fakturor på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Lidingö stad.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur gör jag med fakturor från Lidingö VA/avfall?

Får du faktura från Lidingö VA/avfall så måste du gå in och söka e-faktura via deras länk i din internetbank. Lidingö stad och Lidingö VA/avfall har separata länkar.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.

Har du frågor om innehållet i e-fakturan ska du vända dig till handläggaren, vars namn och telefonnummer står på fakturan.

Behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta oss på:
e-faktura.kund@lidingo.se 

Gäller fakturan VA och avfallsavgifter, kontakta oss på:
kundtjanst.teknik@lidingo.se

Till toppen av sidan