Värdegrund
Vägledande i vårt arbete är den nationella värdegrunden: ”Socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande."
Med utgångspunkt i vår egen värdegrund "Det goda mötet" har vi bemötade i fokus när vi arbetar. Våra möten ska präglas av respekt, kunskap, engagemang och vänlighet.
Silviahemcertifiering
Sedan 2015 är Högsätra vård- och omsorgsboende Silviahemcertifierat. Det innebär att alla anställda hos oss genomgår utbildning för att kunna möta de demenssjuka och deras anhöriga på bästa sätt. Målet med certifieringen är att införa ett helhetsperspektiv i vården och omsorgen om de demenssjuka, men också att stimulera medarbetarna till fortsatt och kontinuerlig kompetensutveckling och regelbunden reflektion.
Silviahemmet gör årliga uppföljningar och ställer då vissa krav för att vi ska få behålla vår certifiering. Det hjälper oss att hålla vår kunskap och kompetens aktuell och relevant.
Kvalitetsarbete
För att ligga i framkant när det gäller äldrevård arbetar vi systematiskt med utveckling och kompetenshöjning. Vi finns för våra kunder och försöker hela tiden förbättra oss. Vi använder oss av Senior alert, det nationella kvalitetsregistret för vård och omsorg, vi registrerar information i Palliativa registret och följer upp bedömningarna av vårt boende i Socialstyrelsens öppna jämförelser.
Synpunkter och klagomål
Det finns flera sätt att inkomma med klagomål och synpunkter till oss. Dina förbättringsförslag är viktiga så att vi ständigt kan utveckla vår verksamhet.
- Framför dina synpunkter på plats till kontaktman, samordnare eller enhetschef, kontaktuppgifter nedan.
- Fyll i en blankett och skicka den till oss. Du hittar den under e-tjänster.