Huvudinnehållet startar här
Ansök till Lillåkers skola
Du som vårdnadshavare ansöker till Lillåkers skola, Lidingös kommunala resursskola. Det finns en plats kvar till läsåret 2025/2026. Ansökan för platsen är öppen 12–18 maj 2025.
Du som vårdnadshavare ansöker till Lillåkers skola på blankett som skickas till Lärande och kulturförvaltningen. Du får blanketten genom att kontakta oss via e-post.
E-post: skola@lidingo.se
Ansökan, urval och antagningsprocess
Lillåkers skola har ett begränsat antal platser. Det är de elever som har störst behov som kommer att prioriteras plats vid resursskolan. En ansökan innebär inte att en elev kommer att få en plats.
För att söka plats i Lidingö kommunala resursskola måste eleven;
- vara folkbokförd på Lidingö
- ha ett omfattande behov av särskilt stöd
- ha en varaktig och omfattande funktionsnedsättning inom autismspektrum. Eleven kan även ha ytterligare diagnoser men Lidingö kommunala resursskola är inriktad på att möta elever som har behov kopplat till autismspektrum.
Beslut om placering ska föregås av en noggrann pedagogisk utredning. Tidigare stödinsatser och uppföljning av dessa finns också med vid bedömningen av elevens behov.
I antagningsprocessen granskas elevens behov. En grupp bestående av medarbetare med kompetens inom specialpedagogik, psykologi, medicin, skolledarskap och juridik är involverade.
Elevens behov av särskilt stöd ska vara avgörande vid placeringen. Behovet fastställs av det som framkommit i utredningen samt annat underlag som bedöms relevant.
Besked om antagning
Besluten kommer att fattas när ansökningsperioden har stängt. Antagningsbesked skickas ut via papperspost och kommer hem i brevlådan.
Kan jag ställa mitt barn i kö till resursskolan?
Det får inte finnas en kö till resursskolan med en turordning. Om det blir en ledig plats ska ett urval bland de sökande göras och de elever som bedöms ha störst behov utifrån resursskolans inriktning ska prioriteras.
Om jag fått avslag men vill ansöka igen – hur gör jag då?
Om du fått avslag på din ansökan och vill ansöka igen behöver du göra en helt ny ansökan vid nästa ansökningsperiod. Detta för att vi behöver ha en aktuell dokumentation om eleven för vår bedömning.