Huvudinnehållet startar här
Elevhälsa, Sticklinge skola
Hos oss finns speciallärare och specialpedagog, skolsköterska, skolläkare och kurator för att för att hjälpa och stödja ditt barn. Vi har även flera stödinsatser som vi sätter in vid behov.
Trygghet och gemenskap
Skolans värdegrund och elevernas trygghet är utgångspunkt i allt vi gör. Den utgår från våra
ledord; gemenskap, omtanke, kunskap, ansvar, respekt och trygghet. Personalen har ett
nära samarbete för att skapa likvärdighet och samsyn mellan klasser och årskurser, vilket ger
trygghet och igenkänning oavsett lärare eller ämne. Alla elever på skolan är alla vuxnas
gemensamma ansvar. Vi har återkommande fadderverksamhet för att eleverna ska känna
trygghet och gemenskap.
Varje årskurs är ett arbetslag som fungerar som ett forum för elevvård och pedagogisk utveckling. Vår målsättning är att skapa en öppen stämning och gemenskap där alla elever känner sig trygga, sedda och accepterade.
Vi vill skapa en lärande och kreativ miljö som stimulerar till samarbete där eleven får stöd av
lärare och kamrater, samt lär sig ta ansvar för den gemensamma arbetsmiljön, både i klassrummet och på skolgården.
Arbetslagen har gemensamma aktiviteter för klasserna. Vi har bland annat olika temaveckor och fadderverksamhet för att stärka samhörigheten och glädjen i lärandet.
I Sticklinge skola har vi samlad skoldag förskoleklass – årskurs 3, vilket innebär att
fritidspersonalen finns med i klassrummet under en stor del av skoldagen. Lärare och
fritidspersonal har ett nära samarbete kring eleverna, vilket skapar trygghet.
När en elev behöver stöd
Det är vanligt att elever behöver extra stöd från skolan av någon anledning, under en kortare eller längre period. Om du är orolig för ditt barn ska du börja med att prata med barnets mentor (klassläraren), som hjälper dig vidare.