På Sticklinge skola lägger vi stort fokus på relationellt ledarskap och tillgängliga lärmiljöer. Dessa två går hand i hand för att skapa en positiv och inkluderande miljö för lärandet. Det skapar en trygg, stimulerande och hållbar miljö för inlärning där alla elever kan blomma.
Relationellt ledarskap
Ett relationellt ledarskap fokuserar på att bygga och upprätthålla positiva relationer och förbättra samarbetet mellan pedagoger och elever. Fokuset ligger på förtroende, kommunikation, samverkan och skapandet av en positiv kultur för att stödja utvecklingen. Genom att fokusera på dessa aspekter kan pedagoger skapa bättre arbetsmiljöer där eleverna mår bra och presterar bättre.
Tillgänglighet
Tillgängliga lärmiljöer handlar om att skapa fysiska och psykologiska utrymmen där alla elever kan delta och lära sig på olika sätt. Vi jobbar för att undervisningen ska vara utvecklande och tillgänglig för alla elever oavsett behov. Tillgängliga miljöer inkluderar öppen och välkomnande lärmiljö, stöd och anpassningar både fysiskt, socialt och pedagogiskt samt digitala resurser som främjar lärandet.
Exempelvis arbetar vi med en egen struktur, ”Sticklinge strukturen”. Den skapar trygghet för eleverna och den innefattar lektionsstart, lektionens innehåll och avslut. Strukturen finns som ett bildstöd som återfinns i alla klassrum. Den skapar trygghet för våra elever och skapar utrymme för att fokusera på lärandet.