Huvudinnehållet startar här

Lyssna
Lyssna
Skriv ut
Dela

Vår pedagogik, Sticklinge skola

På Sticklinge skola arbetar vi utifrån tre fokusområden i vår undervisning. Vi satsar på mycket på läsning och språkutveckling. Undervisningen ska även vara tillgänglig för alla elever samt att den digitala kompetensen ska utvecklas med stigande ålder.

Satsning på läsning och språkutveckling

Genom läsning och samtal om det lästa, ger vi eleverna möjlighet att öka sin förmåga till kritiskt tänkande. Forskning visar att läsning har betydelse både för elevers språkutveckling och för deras förmåga till fantasi och inlevelse.

Vi kartlägger elevernas läsförmåga med Lexplore och arbetar utifrån resultaten med att motivera och stimulera eleverna till läsning på olika sätt. Det kan vara genom högläsning med boksamtal, enskild läsning, parläsning, läsläxa hemma eller olika läsutmaningar.

Vi arbetar med den pedagogiska modellen Skriva sig till lärande (STL). Metoden bygger på ett språkutvecklande arbetssätt där kontinuerlig social interaktion och samarbete mellan elever och lärare främjas av digital teknik och digitala arenor. STL underlättar elevernas inlärningsprocess i de flesta ämnen genom att de blir medvetna om sitt eget lärande. Genom att kombinera digital teknik och pedagogik utvecklas kvaliteten i elevernas arbeten. Detta sker genom att eleverna har en tydlig mottagare och arbetar med strukturerad kamratrespons.

Relationellt ledarskap och tillgängliga lärmiljöer

På Sticklinge skola lägger vi stort fokus på relationellt ledarskap och tillgängliga lärmiljöer. Dessa två går hand i hand för att skapa en positiv och inkluderande miljö för lärandet. Det skapar en trygg, stimulerande och hållbar miljö för inlärning där alla elever kan blomma.

Relationellt ledarskap

Ett relationellt ledarskap fokuserar på att bygga och upprätthålla positiva relationer och förbättra samarbetet mellan pedagoger och elever. Fokuset ligger på förtroende, kommunikation, samverkan och skapandet av en positiv kultur för att stödja utvecklingen. Genom att fokusera på dessa aspekter kan pedagoger skapa bättre arbetsmiljöer där eleverna mår bra och presterar bättre.

Tillgänglighet

Tillgängliga lärmiljöer handlar om att skapa fysiska och psykologiska utrymmen där alla elever kan delta och lära sig på olika sätt. Vi jobbar för att undervisningen ska vara utvecklande och tillgänglig för alla elever oavsett behov. Tillgängliga miljöer inkluderar öppen och välkomnande lärmiljö, stöd och anpassningar både fysiskt, socialt och pedagogiskt samt digitala resurser som främjar lärandet.

Exempelvis arbetar vi med en egen struktur, ”Sticklinge strukturen”. Den skapar trygghet för eleverna och den innefattar lektionsstart, lektionens innehåll och avslut. Strukturen finns som ett bildstöd som återfinns i alla klassrum. Den skapar trygghet för våra elever och skapar utrymme för att fokusera på lärandet.

Digitalisering

Den digitala utvecklingen i samhället syns även i skolan. Digitala verktyg används då lärarna ser att det gynnar elevernas kunskapsutveckling. Detta bidrar till att göra undervisningen tillgänglig för alla. Sticklinge skola har kommit långt vad gäller att använda digitala verktyg och pedagogiska modeller som har en gynnsam effekt på lärandet. Vi arbetar med programmering i alla årskurser redan från förskoleklass.

I Sticklinge skola har alla elever tillgång till en egen dator från årskurs 1.

Till toppen av sidan