Genom läsning och samtal om det lästa, ger vi eleverna möjlighet att öka sin förmåga till kritiskt tänkande. Forskning visar att läsning har betydelse både för elevers språkutveckling och för deras förmåga till fantasi och inlevelse.
Vi kartlägger elevernas läsförmåga med Lexplore och arbetar utifrån resultaten med att motivera och stimulera eleverna till läsning på olika sätt. Det kan vara genom högläsning med boksamtal, enskild läsning, parläsning, läsläxa hemma eller olika läsutmaningar.
Vi arbetar med den pedagogiska modellen Skriva sig till lärande (STL). Metoden bygger på ett språkutvecklande arbetssätt där kontinuerlig social interaktion och samarbete mellan elever och lärare främjas av digital teknik och digitala arenor. STL underlättar elevernas inlärningsprocess i de flesta ämnen genom att de blir medvetna om sitt eget lärande. Genom att kombinera digital teknik och pedagogik utvecklas kvaliteten i elevernas arbeten. Detta sker genom att eleverna har en tydlig mottagare och arbetar med strukturerad kamratrespons.